Hej!
Utan att ha monterat upp själva spotlighten (se bild) så smäller säkringen för rummet + jorden för hela lägenheten varje gång jag sätter på lampans strömbrytare på väggen.
Jag har ett gammalt elskåp från 1966, och säkringen för rummet med lampan är 6A.
Vad är fel? Och vad kan tänkas behövas göras?
Mvh
Rebecka
Utan att ha monterat upp själva spotlighten (se bild) så smäller säkringen för rummet + jorden för hela lägenheten varje gång jag sätter på lampans strömbrytare på väggen.
Jag har ett gammalt elskåp från 1966, och säkringen för rummet med lampan är 6A.
Vad är fel? Och vad kan tänkas behövas göras?
Mvh
Rebecka
Det stämmer, den koppas till spotlighten! Men den klipps liksom på. Vad skulle kunna vara fel här?J Josth skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 767 inlägg
Vad har du gjort,börja från början när det fungerade..
Den svarta sladden med det vita huvudet i den silvriga armaturen kopplas till den svarta sladden med vitt huvud på den mässingsfärgade armaturen (själva spotlightsen).J Josth skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 767 inlägg
Går säkringen innan du trycker ihop kontakten?
plåtrickard skrev:
Jag har inte gjort något annorlunda (förrens nu när jag dragit ner allt).plåtrickard skrev:
Jag satte upp lampan och allt fungerade väl. Tills säkringen gick efter 2v, och sedan igen efter 2v. Därefter gick den en tredje gång, efter 1 mån. Och nu smäller den varje gång jag startar strömbrytaren på väggen. Jag har inte rört eller ändrat något med lampan under denna tiden. Riktigt konstigt!
Hur många spotlight-armaturer har du? Vore bra om du skruvade ur säkringen och drog fram alla ledningar i den gamla lampdosan så man bättre kan se var och hur de går. Som sagt ser det ut som det finns en till (minst) gammal lampdosa någonstans i rummet.
Besserwisser
· östergötland
· 2 767 inlägg
Öppna även lampknappen och tittaR Rebecka S skrev:Jag har inte gjort något annorlunda (förrens nu när jag dragit ner allt).
Jag satte upp lampan och allt fungerade väl. Tills säkringen gick efter 2v, och sedan igen efter 2v. Därefter gick den en tredje gång, efter 1 mån. Och nu smäller den varje gång jag startar strömbrytaren på väggen. Jag har inte rört eller ändrat något med lampan under denna tiden. Riktigt konstigt!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 495 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 495 inlägg
Du har ju åtminstone ett rör som går iväg åt samma håll som kabellisten, så det är inte helt osannolikt att du borrat i röret när du satte upp armaturen.
Det här är super enkel felsökning om man vet man gör. Att den löser ut varje gång du skruvar i säkringen är skitbra, då blir felsökningen enkel
Det här är super enkel felsökning om man vet man gör. Att den löser ut varje gång du skruvar i säkringen är skitbra, då blir felsökningen enkel
Jag köpte en multimeter och en spänningsprovare, en sån penna. Sen satte jag mig och kollade på lite videos om hur man använder dem. Du kommer få mycket bättre hjälp här om du kan mäta lite. ...R Rebecka S skrev:
Det kostar femhundra kr i material och några timmar att lära sig bakgrunden.....
Alternativet är ju att ringa en elektriker om man inte orkar hålla på själv...
Men jag tror att om du vill kunna lösa sånt här själv, även med forumets hjälp, har du mycket nytta av att investera i lite enkelt material och kunskap!
👍☺️🧐
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Tack alla! Jag ska felsöka med en sån mätare!
Jag kopplade ur takdosan (där alla sladdar kommer ifrån i taket) och säkringen gick INTE. Så jag drar slutsatsen att felet är någonstans i "förlängningssladden", eller i den silvriga grejen (armaturen?) jag borrade fast i taket.
Ni är då himla duktiga, kunniga och hjälpsamma!!! TACK
Jag kopplade ur takdosan (där alla sladdar kommer ifrån i taket) och säkringen gick INTE. Så jag drar slutsatsen att felet är någonstans i "förlängningssladden", eller i den silvriga grejen (armaturen?) jag borrade fast i taket.
Ni är då himla duktiga, kunniga och hjälpsamma!!! TACK