Hej,
Vi har precis haft en tekniker som installerar vårt spabad. Det har vi köpt begagnat för 6månader sedan och idag blev det inkopplat. Allt är frid och fröjd tills jag startar det. Det är igång i 2min och sedan slår jordfelsbrytare ut. Spabadet har fungerat felfritt tidigare och är 2år gammalt. Elektrikern körde iväg för han hann inte felsöka. Men när jag kollar bakom elektronikboxen så ser jag jordkabeln i koppar inte är fäst någonstans… den är alltså helt löst. se bild.
Kan detta vara problemet tro?
Vart skall jag fästa denna? Järnspett ner i marken eller kan jag fästa den på motorn?
Spabadet står alltså på trall så det är inte nergrävt. Förra ägaren hade det nergrävt.
Tacksam för svar!
Vi har precis haft en tekniker som installerar vårt spabad. Det har vi köpt begagnat för 6månader sedan och idag blev det inkopplat. Allt är frid och fröjd tills jag startar det. Det är igång i 2min och sedan slår jordfelsbrytare ut. Spabadet har fungerat felfritt tidigare och är 2år gammalt. Elektrikern körde iväg för han hann inte felsöka. Men när jag kollar bakom elektronikboxen så ser jag jordkabeln i koppar inte är fäst någonstans… den är alltså helt löst. se bild.
Kan detta vara problemet tro?
Vart skall jag fästa denna? Järnspett ner i marken eller kan jag fästa den på motorn?
Spabadet står alltså på trall så det är inte nergrävt. Förra ägaren hade det nergrävt.
Tacksam för svar!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 584 inlägg
Om det där är spabadets interna jord (kopplad till gul/grön på inkommande el) så borde den rimligen jorda ngn del av badet.
Att ansluta den till jord känns fel - det är ju som att skapa rundgång (i teorin) utan tanken är ju att om metall ibadet komemr i kontakt med ngn ledare så skall den jorda istället för att ta vägen via en person
Jordfelsbrytaren har ju inte så mycket med jord att göra (trots namnet) utan känner av om strömmen går någon annan väg än via ledarna (inkl jord). Så om denna ledning är lös så kan det orsaka det (särskilt om den "slår emot ngt), men behöver inte vara orsaken.
Att ansluta den till jord känns fel - det är ju som att skapa rundgång (i teorin) utan tanken är ju att om metall ibadet komemr i kontakt med ngn ledare så skall den jorda istället för att ta vägen via en person
Jordfelsbrytaren har ju inte så mycket med jord att göra (trots namnet) utan känner av om strömmen går någon annan väg än via ledarna (inkl jord). Så om denna ledning är lös så kan det orsaka det (särskilt om den "slår emot ngt), men behöver inte vara orsaken.
Det var en märklig ”jordkabel” det..
Bäst är ju om du skaffar fram en manual och läser under elektriska anslutningar.
Men nej, inga järnspett ner i marken, absolut inte.
Bäst är ju om du skaffar fram en manual och läser under elektriska anslutningar.
Men nej, inga järnspett ner i marken, absolut inte.
Inkommande kabel med jord går in i en plint. Den denna plint sitter denna (koppar?) kabel. Skall inte denna fästas någonstans? Märkligt om den bara skall hänga löst. Så inkommande jord verkar ju inte ha någon betydelse?klaskarlsson skrev:
Om det där är spabadets interna jord (kopplad till gul/grön på inkommande el) så borde den rimligen jorda ngn del av badet.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 584 inlägg
Ja den borde rimligen fästas i en jordyta (tex stora metalldelar)J Jippe skrev:
Ta loss den lösa så den inte stör dig i resonemangen, den har som det nämnts tidigare inte med ditt problem att göra. Du får felsöka tex pumpmotor och värmeelement osv efter överledningar mot jord dvs inkommande jord. Lämpligtvis mäter du mot skenan där alla jordar sitter ihop. Ett enkelt steg kan också vara att du kopplar ur värmeelementet det är en vanlig felkälla.J Jippe skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Hur mycket har installatören behövt koppla?
Det vi ser på de senare bilderna ser inte ut att kunna vara fel. Men på några av de första ser vi några lösa trådar, vit o svart. Vad går de till, och från? Är det också en del av den nya installationen, eller var de kopplade från början?
På samma sätt ser man på bilden med kopplingsplinten något som ser ut som en signalkabel som kommer upp ur en genomföring. Hur ser det ut där den är inkopplad?
Det jag är ute efter är om något kopplats till skyddjord, som egentligen skall gå till signaljord, eller annan returledare,
Det mest sannolika är att du har ett isolationsfel, ex. i värmaren. Men om den fungerade i sitt tidigare liv, så kan det vara värt att leta rena kopplingsfel nu efter återinkopplingen. Var den förresten kopplad via jordfelsbrytare tidigare? Om inte så kan det ju förklara att det visar sig ett fel nu.
Det vi ser på de senare bilderna ser inte ut att kunna vara fel. Men på några av de första ser vi några lösa trådar, vit o svart. Vad går de till, och från? Är det också en del av den nya installationen, eller var de kopplade från början?
På samma sätt ser man på bilden med kopplingsplinten något som ser ut som en signalkabel som kommer upp ur en genomföring. Hur ser det ut där den är inkopplad?
Det jag är ute efter är om något kopplats till skyddjord, som egentligen skall gå till signaljord, eller annan returledare,
Det mest sannolika är att du har ett isolationsfel, ex. i värmaren. Men om den fungerade i sitt tidigare liv, så kan det vara värt att leta rena kopplingsfel nu efter återinkopplingen. Var den förresten kopplad via jordfelsbrytare tidigare? Om inte så kan det ju förklara att det visar sig ett fel nu.
Det är inkopplat exakt som förra ägaren hade det. Om han hade jordfelsbrytare är osäkert. Har provat kopplat bort ozeonatorn med men det går. Det konstiga är att värmare och pump går i ca 1-3min och sedan bara klickar det till och JFB löser ut.H hempularen skrev:Hur mycket har installatören behövt koppla?
Se bilder.
Elektroniken ser fin ut och inga ”ärgat” eller dylikt. Det som ser lite misstänksamt ut är blecken från varmaren. Att de har fått sig ett Tjörn?
Hej igen,
Nu rök det ifrån det högra blecket och kom lite glöd. Sen dog det igen. 😱
Är det skit så jag behöver rensa eller varför nu detta?
Nu rök det ifrån det högra blecket och kom lite glöd. Sen dog det igen. 😱
Är det skit så jag behöver rensa eller varför nu detta?
Läs igenom denna noggrant: https://www.folkpool.se/download/18...55245016/elinkoppling nordic northstar v2.pdf
Kolla dip-switcharna och se över att skruvarna till värmaren är rätt åtdragna.
Jag tror det ska vara rätt modell men inte helt säker. Hittade den här: https://www.folkpool.se/spabad/nordic-hot-tubs/nordic/impulse-dp.html
Sedan får du kolla med supporten vad det är för lösa ledningar som hänger och slänger. Så får det ju inte vara.
Jag tror det ska vara rätt modell men inte helt säker. Hittade den här: https://www.folkpool.se/spabad/nordic-hot-tubs/nordic/impulse-dp.html
Sedan får du kolla med supporten vad det är för lösa ledningar som hänger och slänger. Så får det ju inte vara.
Helt rätt modell!A avh67f skrev:Läs igenom denna noggrant: [länk] nordic northstar v2.pdf
Jag tror det ska vara rätt modell men inte helt säker. Hittade den här: [länk]
Jag har kollat dip-switcharna och de är helt korrekt. Jag misstänker det är något med värmaren? Där kom rök ur högra skruven. Kan man lossa och rengöra kontakterna kanske?