Tack för tipsen om startström.

Säkring 13 som löste ut när strömmen kom tillbaka och säkring 16 som löste ut när jag startade tvättmaskinen var antagligen slitna eller defekta. Har precis monterat två nya C10 och nu fungerar allting som de ska. Ingen säkring löser ut efter upprepade försök att få dem till att göra det.

Tack igen.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
A
Nummer 16 var dock en typ B som du bytt till typ C. Har du kontrollerat att det inte blir ett problem?

A avh67f skrev:
Nummer 16 var dock en typ B som du bytt till typ C. Har du kontrollerat att det inte blir ett problem?
C eller B ska inte ha någon egentlig betydelse och allt fungerar nu.

Jo B och C har betydelse.
B (och L som jag skrev om) är "snabba".
C är trögare i kortslutningsområdet, som du märkt.
Det innebär att den kräver en högre kortslutningsström för att lösa inom föreskriven tid.
Så efter ditt byte kanske inte dvärgen löser tillräckligt snabbt för att det ska vara personsäkert.
Nu har du en JFB som i praktiken räddar dig, och det är faktiskt också tillåtet, men det är bra om dvärgen också hänger med någorlunda.
Dvärgen ska ju fortfarande skydda kabeln vid kortslutning.

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
A
Aha visste ej att jfb skyddade den gruppen också. Det kanske har framgått tidigare i tråden.

Det brukar annars finnas en anledning till att man monterat en typ B.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo B och C har betydelse.
B (och L som jag skrev om) är "snabba".
C är trögare i kortslutningsområdet, som du märkt.
Det innebär att den kräver en högre kortslutningsström för att lösa inom föreskriven tid.
Så efter ditt byte kanske inte dvärgen löser tillräckligt snabbt för att det ska vara personsäkert.
Nu har du en JFB som i praktiken räddar dig, och det är faktiskt också tillåtet, men det är bra om dvärgen också hänger med någorlunda.
Dvärgen ska ju fortfarande skydda kabeln vid kortslutning.
I praktiken är det mindre skillnad mellan B och C. Jo C tillåter högre startström och rekommenderas om B hela tiden löser ut utan något uppenbarligt fel i övrigt på anslutna apparater. Skillnad finns mellan typerna för annars hade de inte funnits olika varianter.

Säkring 16 hade B innan. Jag kunde provat med en ny B där då det kanske bara var säkringen som var defekt men valde C efter att ha googlat länge och väl om den verkliga skillnaden mellan B och C. Att tvättmaskinen ny från start för flera år sedan skulle ha varit defekt känns långsökt, den vill väl antagligen ha mer startström än vad den gamla maskinen behövde och det klarade inte den gamla B-säkringen. På grund av just att den var B eller var sliten/defekt.

Redigerat:
Panor82
Bo00 Bo00 skrev:
I praktiken är det mindre skillnad mellan B och C. Jo C tillåter högre startström och rekommenderas om B hela tiden löser ut utan något uppenbarligt fel i övrigt på anslutna apparater. Skillnad finns mellan typerna för annars hade de inte funnits olika varianter.

Säkring 16 hade B innan. Jag kunde provat med en ny B där då det kanske bara var säkringen som var defekt men valde C efter att ha googlat länge och väl om den verkliga skillnaden mellan B och C. Att tvättmaskinen ny från start för flera år sedan skulle ha varit defekt känns långsökt, den vill väl antagligen ha mer startström än vad den gamla maskinen behövde och det klarade inte den gamla B-säkringen. På grund av just att den var B eller var sliten/defekt.
B karaktäristik används också om man inte uppnår tillräckligt med kortslutningsström för att lösa en dvärgbrytare med C karaktäristik inom föreskrivna tider till exempel vid hög förimpedans eller långa ledningslängder. Nu har du ju uppenbarligen blandad karaktäristik på dina dvärgbrytare i centralen och även en JFB (som tar han om utlösningstid) men jag som yrkesman skulle inte bara byta utan att kontrollmäta eller beräkna kortslutningsströmmen vid ett sådan byte.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
B karaktäristik används också om man inte uppnår tillräckligt med kortslutningsström för att lösa en dvärgbrytare med C karaktäristik inom föreskrivna tider till exempel vid hög förimpedans eller långa ledningslängder. Nu har du ju uppenbarligen blandad karaktäristik på dina dvärgbrytare i centralen och även en JFB (som tar han om utlösningstid) men jag som yrkesman skulle inte bara byta utan att kontrollmäta eller beräkna kortslutningsströmmen vid ett sådan byte.
Nu har ju TS enligt #21:googlat länge och väl efter den verkliga skillnaden vad skulle då kunna finnas att tillägga eller lära denne? Inte mycket skulle jag tro. :)

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nu har ju TS enligt #21:googlat länge och väl efter den verkliga skillnaden vad skulle då kunna finnas att tillägga eller lära denne? Inte mycket skulle jag tro. :)
Jag lär mig från många källor där svar i detta forumet inte nödvändigtvis trumfar andra källor. Den behöriga elektrikern som installerade billaddaren satte ditt C och även luftvärmepumpen direkt till en ny C ser jag nu. Luftvärmepumpen satt med stickkontakt och B-säkring i 15 år men jag ville ha uttaget ledigt så därför direkt till en ny säkring som han valde en C till.

Själv är jag helnöjd med allting och avslutar nu bevakningen av denna tråd. Tack igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.