Hej! Har köp lägenhet där det på visningen fanns en taklampa i sovrummet. När jag sedan fick tillträde har dom tagit med sig lampan vilket dom meddelade att de skulle göra. Dock finns det nu bara ett hål kvar med olika sorters sladdar / uttag jag aldrig stött på tidigare. Har tidigare ägare tagit ned själva lamputtaget också eller ska det gå att koppla in en lampa där?

• Eluttag i taket med flera exponerade sladdar och kabelanslutningar, utan synlig lampa eller lamphållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i taket med synliga sladdar och kopplingskontakt efter borttagen taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Fairlane
Det bästa är att sätta ett uttag där, men det går att koppla en lampa utan det, direkt på sladdarna. Det är troligen så den förra lampan var kopplad.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det bästa är att sätta ett uttag där, men det går att koppla en lampa utan det, direkt på sladdarna. Det är troligen så den förra lampan var kopplad.
Tack för svar! Med risk att låta dum men antar att man kan ta bort kontakterna som sitter på sladdarna nu?

Fairlane
Savardet Savardet skrev:
Tack för svar! Med risk att låta dum men antar att man kan ta bort kontakterna som sitter på sladdarna nu?
Nej snarare använder du kontakterna. Om vi antar att blå är nolla (det brukar vara det) så använder man ett av de lediga hålen i den kontakten den blå sladden går in i till att sätta i noll-ledaren från lampan etc.

Det finns två saker (minst) att tänka på.
1. Vilken kabel är vad? (Blå är ofta noll, men det behöver inte vara det. Därför var det dumt av tidigare ägare att inte märka upp vad som är vad när de plockade ner lampan)
2. I den typen av kontakt är inte alla ledningar lämpliga. EK (enkardelig ledare, en tjock koppartråd) är ok, liksom FK (fåkardelig ledare, 7 (?)trådar. RK, mångkardelig är inte ok.

• Gilla
Savardet och 1 till
  • Laddar…
Men du måste använda rätt sorts trådar för att koppla i/med "kontakterna" trådarna får inte vara mångkardeliga (typ rkk, skx har många små trådar) utan måste vara en eller få kardeliga (få har 7 trådar/kardelar)

• Gilla
Savardet och 1 till
  • Laddar…
@Fairlane @elmont Stort tack för er tid och hjälp! Då har jag ett hum om hur jag tar det vidare :)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
Borde ha sålts med ett uttag eller armatur på plats. Det får ju inte lämnas sådär med grundisolerade ledare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ser ut som ett äldre hus med gamla takdosor. Ledningarna är kanske nyare dock. Syns ju att det suttit ett lock med uttag på dosan tidigare men det har tagits bort.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.