Detta är egentligen inga stora problem då jag haft det så här i över 20 år i mitt hus men är ändå nyfiken på vad felen kan vara.
Bryter jag strömmen och sen slår till den igen så löser alltid säkring 15 ut som jag manuellt får slå till. Säkringen löser aldrig ut av sig självt utan enbart när strömmen kommer tillbaka efter ett strömavbrott. Säkringen täcker kyl/frys och lampor i köket. Jag har provat koppla kyl/frys till en annan säkring men säkring 15 löser ändå ut när strömmen kommer tillbaka.
Kyl/frys klarar sig bra i några timmar tills jag kommer hem om strömmen skulle fallera när jag jobbar.
När jag köpte en ny fin och dyr tvättmaskin för några år sedan så blev det också märkligt då jag när jag slår på densamma så löser dess säkring ut, jag slår till den igen och tvättmaskinen går att starta. Tvättmaskinen har en egen säkring och väl igång löser aldrig säkringen ut. Säkringen löste aldrig ut med den gamla tvättmaskinen.
Om jag har luckan stängd så verkar säkringen inte lösa ut men med luckan öppen så löser säkringen ut. Bortsätt från ovanstående så fungerar elen. Kan det vara själva automatsäkringen som är felet vad gäller säkring 15? Eller något dolt jordfel någonstans? Kanske att den nya tvättmaskinen på något vis kräver mer av elen vid start än den gamla maskinen gjorde? Men varför går den igång och säkringen håller med luckan stängd?
Bryter jag strömmen och sen slår till den igen så löser alltid säkring 15 ut som jag manuellt får slå till. Säkringen löser aldrig ut av sig självt utan enbart när strömmen kommer tillbaka efter ett strömavbrott. Säkringen täcker kyl/frys och lampor i köket. Jag har provat koppla kyl/frys till en annan säkring men säkring 15 löser ändå ut när strömmen kommer tillbaka.
Kyl/frys klarar sig bra i några timmar tills jag kommer hem om strömmen skulle fallera när jag jobbar.
När jag köpte en ny fin och dyr tvättmaskin för några år sedan så blev det också märkligt då jag när jag slår på densamma så löser dess säkring ut, jag slår till den igen och tvättmaskinen går att starta. Tvättmaskinen har en egen säkring och väl igång löser aldrig säkringen ut. Säkringen löste aldrig ut med den gamla tvättmaskinen.
Om jag har luckan stängd så verkar säkringen inte lösa ut men med luckan öppen så löser säkringen ut. Bortsätt från ovanstående så fungerar elen. Kan det vara själva automatsäkringen som är felet vad gäller säkring 15? Eller något dolt jordfel någonstans? Kanske att den nya tvättmaskinen på något vis kräver mer av elen vid start än den gamla maskinen gjorde? Men varför går den igång och säkringen håller med luckan stängd?
Slår jag till säkringen så är det automatsäkring. En porslinsäkring bytar man ut.P Plutus skrev:
Fler säkringar borde väl i så fall slå ut om startströmmen skulle vara hög. Jag har väl ett 20-tal säkringar och ingen annan löser ut (förutom då tvättmaskinens när jag startar den). Säkring 15 kan väl fela och helt enkelt vara lite defekt?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 128 inlägg
Ja, det är ett lite underligt fel. Iom att säkringen löser ut även om du kopplat bort frys/kyl (som ev. skulle kunna ha lite startström om de är äldre) så får man ju gissa att det är dvärgbrytaren som är trasig.
Och det är inget konstigt i det i sig. De går sönder lite nu och då, särskilt om de fått lösa ut några gånger, då kan de ofta bli känsliga.
Men just det här felfallet har jag aldrig hört talas om.
P.S. Vad menar du med "luckan"? Är det dörren till säkringsskåpet? En dvärgbryare skall bryta även om flärpen är blockerad, och dörren till säkringsskåpet skall inte påverka manövern ändå, så där ligger det eventuellt en hundbegraven. Det kan ju vara så att det är en kabel i kläm som påverkas av luckan. Så jag skulle skruvat av locket på centralen för att se att det inte uppenbart är så. (Och så skulle jag bytt brytaren, men det är jag det.)
Och det är inget konstigt i det i sig. De går sönder lite nu och då, särskilt om de fått lösa ut några gånger, då kan de ofta bli känsliga.
P.S. Vad menar du med "luckan"? Är det dörren till säkringsskåpet? En dvärgbryare skall bryta även om flärpen är blockerad, och dörren till säkringsskåpet skall inte påverka manövern ändå, så där ligger det eventuellt en hundbegraven. Det kan ju vara så att det är en kabel i kläm som påverkas av luckan. Så jag skulle skruvat av locket på centralen för att se att det inte uppenbart är så. (Och så skulle jag bytt brytaren, men det är jag det.)
Med luckan menar jag luckan till tvättmaskinen. Är luckan öppen när jag startar tvättmaskinen så löser säkringen ut. Är luckan stängd löser säkringen inte ut. Dock händer det att även när luckan är stängd så löser säkringen ut men ytterst sällan.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är ett lite underligt fel. Iom att säkringen löser ut även om du kopplat bort frys/kyl (som ev. skulle kunna ha lite startström om de är äldre) så får man ju gissa att det är dvärgbrytaren som är trasig.
Som jag misstänkte så är det kanske dvärgbrytarna som är slitna på både säkring 15 och den andra för tvättmaskinen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 128 inlägg
Ja kanske, och nya kostar inte många kronor (men om man måste betala någon för att byta dem så blir det genast mycket dyrare).Bo00 skrev:
Med luckan menar jag luckan till tvättmaskinen. Är luckan öppen när jag startar tvättmaskinen så löser säkringen ut. Är luckan stängd löser säkringen inte ut. Dock händer det att även när luckan är stängd så löser säkringen ut men ytterst sällan.
Som jag misstänkte så är det kanske dvärgbrytarna som är slitna på både säkring 15 och den andra för tvättmaskinen.
Men det är eventuellt något fel på din tvättmaskin. Den skall inte lösa säkringen i den situationen. Inte på något sätt jag iaf kan komma på i hastigheten.
Luckan öppen, säkring löser, luckan stängd löser inte. Det är en förregling i samband med luckan, det ska inte gå att starta den om luckan är öppen. Kan sitta i en microbrytare i låset som har fått sig en knäpp och kanske kortsluter till jord, när den inte är påverkad.Bo00 skrev:
Med luckan menar jag luckan till tvättmaskinen. Är luckan öppen när jag startar tvättmaskinen så löser säkringen ut. Är luckan stängd löser säkringen inte ut. Dock händer det att även när luckan är stängd så löser säkringen ut men ytterst sällan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 812 inlägg
Är du säker på att det är allt? Vad är det för slags belysning? Glöd, halogen, 230 V LED. Antal? Är den på eller av på strömbrytaren? Inget dator i nåt uttag?Bo00 skrev:
med dess mekaniska strömbrytare, om den har en sådan?Bo00 skrev:
en egen säkring alltså, inte nr 15? Du pratar om säkring 15 även för TM i nästa stycke.Bo00 skrev:
dvärgen?Bo00 skrev:
med den fysiska strömknappen på TM fortfarande på?Bo00 skrev:
De symptom du har brukar bero på startströmmar. Alla elektronik har startströmmar. Ny elektronik är betydligt värre än gammal elektronik pga EMC-filter i moderna apparater. 5-10 st billiga 230 V LED-spots/lampor i taket kan vara rena döden.
EMC-filtret "laddas upp" när du trycker på den mekaniska strömknappen på TM.
En ensam TM ska dock inte lösa en dvärg i något läge.
20 år säger du. Då är anläggningen äldre än 20 år. Det kanske inte står B eller C på dvärgen utan kanske L? Dagens C-dvärgar är inte lika känsliga. Och 10 A, inte 6?
Tvättmaskinen har ingen mekanisk brytare.Bo.Siltberg skrev:
Är du säker på att det är allt? Vad är det för slags belysning? Glöd, halogen, 230 V LED. Antal? Är den på eller av på strömbrytaren? Inget dator i nåt uttag?
med dess mekaniska strömbrytare, om den har en sådan?
en egen säkring alltså, inte nr 15? Du pratar om säkring 15 även för TM i nästa stycke.
dvärgen?
med den fysiska strömknappen på TM fortfarande på?
De symptom du har brukar bero på startströmmar. Alla elektronik har startströmmar. Ny elektronik är betydligt värre än gammal elektronik pga EMC-filter i moderna apparater. 5-10 st billiga 230 V LED-spots/lampor i taket kan vara rena döden.
EMC-filtret "laddas upp" när du trycker på den mekaniska strömknappen på TM.
En ensam TM ska dock inte lösa en dvärg i något läge.
20 år säger du. Då är anläggningen äldre än 20 år. Det kanske inte står B eller C på dvärgen utan kanske L? Dagens C-dvärgar är inte lika känsliga. Och 10 A, inte 6?
När jag tänker efter så löste säkringen ut även när kyl/frys var bortkopplade då jag kollade för några år sedan.
Jag gissar på att problemet löses med två nya dvärgbrytare då de antagligen är defekta eller för känsliga.
Glöm säkringsnumrena hittentills i tråden.
Det kan se lite märkligt ut vad gäller säkringar och vilka som används till vad. Detta beror på att huset genom åren har ändrats invändigt med rivna väggar och t ex. kyl/frys flyttade så att rätt uttag inte längre används. Så kyl/frys ligger på 13, inte 14.
C10 och B10, jag har båda typer i säkringsskåpet men mest B.
Det är 13 som slår av när strömmen kommer tillbaka. När jag slår till 13 så slår den typ tillbaka första gången och när jag slår till den en andra gång så blir den där. Det känns som om den är defekt eftersom jag måste slå till den två gånger Och som sagt den löser aldrig ut normalt utan endast om jag haft strömavbrott. C10 står de på säkring 13.
Tvättmaskin har säkring 16 som är en B, kanske en C där löser tvättmaskinsproblemet? Säkring 1-4 används inte alls då det var till gamla elelement med fast installation. Endast luftvärmepump sedan 21 år tillbaka.
Det kan se lite märkligt ut vad gäller säkringar och vilka som används till vad. Detta beror på att huset genom åren har ändrats invändigt med rivna väggar och t ex. kyl/frys flyttade så att rätt uttag inte längre används. Så kyl/frys ligger på 13, inte 14.
C10 och B10, jag har båda typer i säkringsskåpet men mest B.
Det är 13 som slår av när strömmen kommer tillbaka. När jag slår till 13 så slår den typ tillbaka första gången och när jag slår till den en andra gång så blir den där. Det känns som om den är defekt eftersom jag måste slå till den två gånger Och som sagt den löser aldrig ut normalt utan endast om jag haft strömavbrott. C10 står de på säkring 13.
Tvättmaskin har säkring 16 som är en B, kanske en C där löser tvättmaskinsproblemet? Säkring 1-4 används inte alls då det var till gamla elelement med fast installation. Endast luftvärmepump sedan 21 år tillbaka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Det problem som du beskriver brukar uppkomma om man har flera "tungstartade" apparater. det kan tex vara laserskrivare och stationära datorer på samma säkring, dom får en strömrusning just i startögonblicket rom inte återkommer vid ett upprepat startförsök.
Moderator
· Stockholm
· 57 675 inlägg
Fenomenet är vanligt om man har några datorer och/eller skrivare isntallerade. De drar en stor startström.
Problemet kan lösas om man byter från B karatäristik till för säkringen C.
Problemet kan lösas om man byter från B karatäristik till för säkringen C.
För det fall att någon inte förstår...H hempularen skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 812 inlägg
Om du menar att den har en elektronisk strömknapp så är EMC-filtren inkopplade så fort stickproppen sätts i. Maskinen ska inte ha någon nämnvärd startström när man sedan "slår på den".Bo00 skrev:
Men den säkring du återställde, var det 13, 14 eller 15? Dvs vilken av dessa återställde du?? Det står ju "15" så det måste väl vara den längst till höger som löser för dig? Eller är det 1 m,en du trodde det var 15? Vad finns då på säkring 15? Var ligger TM?Bo00 skrev:
B-dvärgar är också snabba. Så dessa bör bytas till C, om det går. Man måste kontrollera att det går först.