9 234 läst ·
34 svar
9k läst
34 svar
Kan man flytta på transformatorstation?
Kan detta verkligen stämma? Kan man verkligen inte flytta stolpen (i mitt fall ca 30 meter) och använda samma transformatorer? Och om inte - låter inte detta oerhört dyrt?[/QUOTE]
Klart man kan flytta den.....men dom vill inte
.....skall dom lägga ner pengar och resurser på en flytt vill dom hellre passa på att gräva ner skiten och ställa dit en kiosk.
Men å andra sidan kanske du inte blir av med stolpen ändå....förmodligen tar dom bara en ny hsp kabel från säkringsstället ner till kiosken..... såtillvida dom inte gräver ner Hsp kabel till angränsande stolpar och stagar av dom.....hursomhelst är det en jävla procedur att få till det hur man än gör...så kostnaden är inte orimlig.....har projjat en massa såna här jobb så summan känns inte helt fel.
Sen är det förståss omöjligt att veta exakt när man inte sett skiten live
Vem är nätägare????
Linjemontör
Klart man kan flytta den.....men dom vill inte
Men å andra sidan kanske du inte blir av med stolpen ändå....förmodligen tar dom bara en ny hsp kabel från säkringsstället ner till kiosken..... såtillvida dom inte gräver ner Hsp kabel till angränsande stolpar och stagar av dom.....hursomhelst är det en jävla procedur att få till det hur man än gör...så kostnaden är inte orimlig.....har projjat en massa såna här jobb så summan känns inte helt fel.
Sen är det förståss omöjligt att veta exakt när man inte sett skiten live
Vem är nätägare????
Linjemontör
Nu har det runnit lite vatten under broarna...
Efter mycket dividerande med nätägaren har vi kommit fram till att trafon kan stå där den står och att kabeln ska grävas ner. Det gjorde det hela 200 000 billigare (och dessutom fick nätägaren som den ville - det fanns en hel del ovilja...).
När jag nu fått specen på jobbet så ser jag att många av delarna är dimensionerade för 12-24 kV, trots att kabeln är på 10 kV.
Ni som är insatta: Varför gör de så? Ska jag acceptera det?
Faktum är att jag faktiskt inte vet hur mycket mer jag vågar tjata på dom...
Efter mycket dividerande med nätägaren har vi kommit fram till att trafon kan stå där den står och att kabeln ska grävas ner. Det gjorde det hela 200 000 billigare (och dessutom fick nätägaren som den ville - det fanns en hel del ovilja...).
När jag nu fått specen på jobbet så ser jag att många av delarna är dimensionerade för 12-24 kV, trots att kabeln är på 10 kV.
Ni som är insatta: Varför gör de så? Ska jag acceptera det?
Faktum är att jag faktiskt inte vet hur mycket mer jag vågar tjata på dom...
Det är nog för att nätägaren planerar att i framtiden gå över till 20kV som systemspänning. I princip alla nätägare försöker efter bästa förmåga att lämna 10kV-standarden när tillfälle ges.
Där är knappt någon 10kV-standard kvar hos materielgrossisterna, så 10kV-materielen kan vara dyrare än 20kV-materielen.
Där är knappt någon 10kV-standard kvar hos materielgrossisterna, så 10kV-materielen kan vara dyrare än 20kV-materielen.
Klicka här för att svara