1 488 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Spotlighs - diffspärr, vågar man ?
Hej,
Vi håller på och bygger ett 1-planshus och har kommit fram till att vi skulle vilja ha 20 spottar totalt.
Jag har hört många skräckhistorier och att göra så många hål i diffspärren med ruttnande lösull som följd.
Finns det spottar (LED eller andra) så inte kräver att man trycker upp skyddsburkar som tar hål på diffspärren ? Även om man tätar och tejpar smiter ju luften igenom.
Alternativet blir att strunta i spotlights eller sänka taket (ej roligt)
Några förslag ?
Mvh
Fredrik
Vi håller på och bygger ett 1-planshus och har kommit fram till att vi skulle vilja ha 20 spottar totalt.
Jag har hört många skräckhistorier och att göra så många hål i diffspärren med ruttnande lösull som följd.
Finns det spottar (LED eller andra) så inte kräver att man trycker upp skyddsburkar som tar hål på diffspärren ? Även om man tätar och tejpar smiter ju luften igenom.
Alternativet blir att strunta i spotlights eller sänka taket (ej roligt)
Några förslag ?
Mvh
Fredrik
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
LED tror jag att du skall glömma ett tag till (fast utvecklingen går fort så jag kan ha fel). De duger än så länge mest som "effekt belysning", har oftast också en konstig färg (tycker jag).
Alternativer är troligen att sätta 20w lampor (som ibland kan klara sig med så lite som 5mm luftspalt), men de ger betydligt mindre ljus.
Enl. en annan tråd här så skall det tydligen ha kommit en skyddsbruk nu med någons sorts "membran " som man skarvar plasten mot, det borde vara en säkrare lösning än att kränga plasten över med diverse tätnings material som man har svårt att veta hur täta de är efter 10 års vämebelastning.
Alternativer är troligen att sätta 20w lampor (som ibland kan klara sig med så lite som 5mm luftspalt), men de ger betydligt mindre ljus.
Enl. en annan tråd här så skall det tydligen ha kommit en skyddsbruk nu med någons sorts "membran " som man skarvar plasten mot, det borde vara en säkrare lösning än att kränga plasten över med diverse tätnings material som man har svårt att veta hur täta de är efter 10 års vämebelastning.
Har du normal ventilation med undertryck i huset tror jag inte att du ska få några problem. Jag har själv ett hus med alla skarvar i plasten utan tape och takdosorna är inte täta mot plasten. huset är byggt 1980 och jag har inga som helst problem med kondens i kallvinden, men märk att jag har balanserad ventilation med ett litet undertryck i huset
Vi kommer att ha FTX-system. Någon som har koll på hur det är att kombinera med hål i diffspärr ?
Jag har själv en FTX ( mekanisk Från- och Tilluft med värmeväXlare). Det skall inte vara några problem att fixa undertryck med denna och det är så ventilationen skall ballanseras oavsett spottarna.Fidde_jkpg skrev:
Klicka här för att svara