Är det ok enl. föreskrifter att ha 220v spottar utan burk (skydd) om de sitter i ett sänkt tak? Det gamla taket finns kvar och säkerhetsavståndet räcker, det finns ingen isolering där. Tänkte mig en bit gips ovanför varje spot som säkerhet.
Ska jag använda dessa burkar så måste jag såga hål på även det gamla taket och det blir inte så kul. Huset är från 1900 talet och tro det eller ej men som isolering har pinnmo (fin fin sand) i ett lager om ca 1 dm. Längst ner finns ett lager löv sen pinnmo och ovanpå det sågspån. (ja jag har tillägsisolerat ovanp det också) Dessutom så gör det lite ont mentalt att såga i det gamla taket.
Ska jag ha 12v spottar istället? reglerna annorlunda där? Gillar dock skenet från 220v och dessutom enkla att dra kabel till och dimma.

Löv och sågspån, ingen risk att värmen från spotten sätter fyr på detta??

Vad är det för effekt på spottarna?

Inbyggnadsburkar brukar vara på ungefär det mått som anges som säkerhetsavstånd. Så om du har tillräckligt säkerhetsavstånd så borde det få plats burkar också.

Om man kör utan burkar (med tillräckligt avstånd) så har jag för mig att man måste vara säker på att det inte kan ramla ner damm eller liknande från det gamla taket. Då damm av typen att taket läcker ner antändligt isoleringsmaterial.

Enl uppgift här på forumet så blir 12v spottar generellt alltid mindre varma än 230V med samma effekt, dessutom så har 12V spotten så mycket bättre ljusutbyte (därmed mindre värme) att man dessutom kan gå ned ett effektsteg, använda 35W istället för 50 osv. Och ändå få lika ljust.

En fördel med att kunna slippa burkar måste ju vara att man får större volym luft som kyler och på det viset håller ner temperaturen. Och håller man sig till säkerhetsmåtten och skruvar tex gips ovanför (kanske inte det mest optimala då jag läst att den kan smulas sönder vid långvarig värme) så säkrar man ju även för nerfallande föremål.

hempularen skrev:
Vad är det för effekt på spottarna?

Inbyggnadsburkar brukar vara på ungefär det mått som anges som säkerhetsavstånd. Så om du har tillräckligt säkerhetsavstånd så borde det få plats burkar också.

Om man kör utan burkar (med tillräckligt avstånd) så har jag för mig att man måste vara säker på att det inte kan ramla ner damm eller liknande från det gamla taket. Då damm av typen att taket läcker ner antändligt isoleringsmaterial.

Enl uppgift här på forumet så blir 12v spottar generellt alltid mindre varma än 230V med samma effekt, dessutom så har 12V spotten så mycket bättre ljusutbyte (därmed mindre värme) att man dessutom kan gå ned ett effektsteg, använda 35W istället för 50 osv. Och ändå få lika ljust.
Jag hade tänkt mig IKEA spottar (blixt) 230v 35w säkerhetsavstånd 25 mm ovanför spotten. Höjd på spott 70 mm Tot 70+25= min inbyggnadsdjup 95 mm. Jag får 110 mm till gipsplattan. (den går att göra tex. 500 x 500 mm ovanför varje spott) På varje sida om spotten ska det vara min 50 mmm.

Ja frågan är just detta med damm, skulle det vara något så är det obrännbart, pinnmo = sand. Såggspånet ligger ovanpå detta så risken att den ska tränga igenom är närmast obefintlig. Ska vara löven då som ligger närmast det gamla trätaket men dessa är så stora att risken får ses som tämligen obefintlig. Visst damm kan det alltid vara ändå inbillar jag mig (har då inte hittat något på undertaket men....)

(kanske inte det mest optimala då jag läst att den kan smulas sönder vid långvarig värme)
Ja det var något att tänka på kanske, å andra sidan används ju gips även bakom kaminer. (ok avståndet är större där) Golvgips kanske stabilare?
Går också att bygga en burk av gips men å andra sidan så blir utrymmet mera slutet då. Tycker minmåtten som IKEA anger är väldigt lite.

Är egentligen inte överens med dessa plastburkar heller om innertaket (som spottarna ska sitta i) inte är av gips så blir det varmt där i det slutna utrymmet även om värmen stiger uppåt. Måste vara bättre att ha öppet åt sidorna om möjligt.

Har tittat på elbutik.se också finns en del att välja på där, tyckte bara att IKEA:s spottar såg helt okej ut och ligger bra till prismässigt.

Om måtten du nämner stämmer så låter det helt OK. 95mm totalt låter för mig som misstänkt lite, så jag hoppas att du tolkat det rätt.

Ja jag har tolkat det rätt vad jag kan se, Totala höjden på spotten inkl. hållare för inkoppling är 70 mm. (Egentligen så går ju taktjockeken ca 12 mm också bort där i måttet till inbyggnads djupet)
Bifogar ett utdrag ur IKEA:s installationsanvisning för Blixt spotten.

• Spot_IKEA.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det ser ju ganska solklart ut.

Får tacka så mycket för infon :)
Monterar nog som tänkt då, ska kolla om det finns något annat än gips att sätta ovanför. Provmonterar 1 st för att kontrollera värmeutvecklingen först

I stället för gips, mineritskiva.

Prototypen

Eller en aluminiumplåt på distanser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.