Jag vill gräva ner en luftburen kabel och flytta en stolpe med transformatorer på. Nätbolaget hävdar att man inte kan flytta transformatorer utan först måste bygga en ny transformatorstation som man kan koppla in direkt.

Det ger följande: Gräva ner cirka 50 meter + ny transformatorstation=250 000.

Kan detta verkligen stämma? Kan man verkligen inte flytta stolpen (i mitt fall ca 30 meter) och använda samma transformatorer? Och om inte - låter inte detta oerhört dyrt?

Är du den enda som matas från stolptransformatorn???

Kör den den med traktorn :-)

Det har väl med tiden de måste bryta för ev andra kunder att göra men är det en liten stolptrafo tycker jag att det borde gå att lösa

Jag är inte ensam, utan skulle gissa att den försörjer minst 10 hus. Kan de inte koppla på reservkraft under arbetet. Så lång tid borde det väl inte ta.

Utan att känna till vidare omständigheter skulle jag uppskatta jobbet till 3-4 arbetsdagar, innehållande några kortare strömavbrott (1-2 timmar /gång) och högst 100 000:-.

Rent praktiskt så bygger man en ny stolpstation och flyttar över lågspänningsledningarna till den nya. Sedan river man den gamla stationen.

Låter som om du fått pris på en markstation.

Kan du inte ordna en bild?

Bax:

Jag har tyvärr ingen bild, men det är en stolpstation från 80-talet. Se om du hänger med i min beskrivning:

Det är en kabel som i toppen på stolpen är delad i 3. Varje tråd går ner till en gemensam transformator på kanske 4 meters höjd. Därifrån går en inkapslad tunn kanal (i plåt) ner till ett litet plåtskåp, ca 1X0,3 meter stort.

Så du tror att det går att fixa en ny stolpstation och att det händer att man gör det? Och att jag har fått ett alldeles för högt pris satt?

Mattias_K skrev:
Det är en kabel som i toppen på stolpen är delad i 3. Varje tråd går ner till en gemensam transformator på kanske 4 meters höjd. Därifrån går en inkapslad tunn kanal (i plåt) ner till ett litet plåtskåp, ca 1X0,3 meter stort.

Huh? det var en ovanlig konstruktion...skulle vara roligt med nån bild ändå.

Jag fortsätter nog tro att du fått priset på en liten satellit, dvs en markstation i plåt. Vilket ju iofs är snyggare, kan inte dom ta en del av kostnaden för att få ner stolpstationen?

Bax:

Japp, det är en s k satellit, en nätstation N33. Den ligger på en kostnad av 76 000 plus moms. Resten är en massa annat material och slutsumman blir ca 250 000.

Arbetskostnaden är på 5000 kronor. Jag känner mig lurad eftersom det inte var de här indikationerna jag fick av dom från början... Det var ju pga den muntliga kontakten som jag gick vidare med tomten...

Du har alltså fått en specad offert?

76000 för en N33 är billigt. 5000 i arbetskostnad är otroligt billigt.
Vad är då resten? Är det verkligen bara en ordinär stolpstation som står där?

Det är ju otroligt svårt att uttala sig när man inte varit på plats eller åtminstone sett en bild eller skiss på det hela.

Har du sagt åt dom att det nödvändigtvis inte behöver vara en markstation, utan att du är nöjd med en ny stolpstation, bara den är lite flyttad?

250 000 är MED moms va?

Jag har fått en specad offert, men jag förstår inte riktigt vad allt betyder. Det verkar vara en väldig massa annat material. Vad jag inte förstår är varför man inte kan koppla in reservkraft och flytta stolpen med transformatorn på?

Vad man kan och vad man vill är nog helt skilda saker. Om jag skulle vara nätägare så vill jag nog göra denna typ av ombyggnadet enligt en viss standard när det ändå ska göras.

Är lågspänningen från transformatorn via luftledning eller kabel till kunderna?
Säger som bax, det skulle vara roligt med en bild för att bättre kunna dra lite slutsater kring priser m.m. Om du vill ha lite hjälp med vad övriga poster är på offerten så kan du skriva ner lite vad som är specificerat så ska du nog kunna få svar på det mesta. Eller så ringer du den som gjort beredningen/offerten på elnätet och pratar med denne så kanske det klarnar hur de tänker?

Mattias_K skrev:
Bax:

Jag har tyvärr ingen bild, men det är en stolpstation från 80-talet. Se om du hänger med i min beskrivning:

Så du tror att det går att fixa en ny stolpstation och att det händer att man gör det? Och att jag har fått ett alldeles för högt pris satt?

Som jag fattar din beskrivning så har du ingen luftledning varken till eller från stationen, kabeln som "delar sig i tre" i toppen är i såna fall ink högspänning.

Priset beror nog mycket på vilket håll kablarna kommer ifrån, dvs hur mycket som behöver skarvas för att flytta stationen. Material i vår bransch är inte billigt...

Mattias_K skrev:
Vad jag inte förstår är varför man inte kan koppla in reservkraft och flytta stolpen med transformatorn på?
Det kostar också att släpa dit ett elverk och köra det något dygn .
Sedan börjar ju stationen närma sig 30 år, då är det lika bra att bygga nytt om det ändå skall ändras.
Det är heller inte troligt att den uppfyller dagens normer.

Nä, du måste ordna bilder eller skisser.

Floppman skrev:
Som jag fattar din beskrivning så har du ingen luftledning varken till eller från stationen, kabeln som "delar sig i tre" i toppen är i såna fall ink högspänning.

Priset beror nog mycket på vilket håll kablarna kommer ifrån, dvs hur mycket som behöver skarvas för att flytta stationen. Material i vår bransch är inte billigt...
Jodå, den är luftburen. Den kommer via luften till stolpen med transf. och fortsätter vidare via luften därifrån. Det är alltså bara en kabel. Jag antar att den från transformatorn sedan är nedgrävd till de hus som ligger längre ner på vägen. Åtminstone en bit, för den kommer upp en bit bort och går via luftkabel. Fast då är det väl bara 400 V.

Jag ska se om jag kan fixa en bild och i alla fall några poster på offerten.

Det är 10000V i kabeln om den är ansluten i toppen av stolpen vid de tre HSP-säkringarna. Går vidare till nästa transformatorstation. Vid ett avbrott går det nog inte att bara bryta strömmen för "din" station, utan en bra bit av linjen. 400V kablarna går ner i marken under plåtskåpet du pratar om. Äger eon stationen? Står det en "kod" på plåtskåpet; typ "AAA-084" ? Var i landet bor du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.