I en annan tråd diskuteras belysning i ett pumphus utan nolla, trafo 400/230 v mm.

Om man nu monterar en sådan trafo och vill driva ett vägguttag med den, är detta möjligt, och hur gör man isf med jordning?
 
Det uttaget blir då i praktiken skyddstransformerat, vilket innebär att det inte kommer bli någon spänning mot nolla eller jord. Kan inte se att det är någon poäng med att jorda då. Dessutom behöver man komma åt båda faserna för att få en stöt.
 
Efter en isolationstransformator får man bygga en ny nolla genom att t.ex. jorda den mot inkommande skyddsjord. I alla fall när det gäller de isolationstransformatorer vi använder till stora ups:er. Skyddsjorden går rakt igenom transformatorn, medan nollan är byglad på sekundärsidan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.