Har försökt en längre tid nu att koppla in cirk-pumpen och spisen som båda är tre-fas. Så fort jag kopplar in nollan/jorden (som är samma) åker jfb.

Spisen var tidigare kopplad så att nollan gick mot jord, ska de vara så? Ska jag göra likadant med cirk-pumpen? Då blir de ju inte skyddade av jfb.. Vad är det jag missar?

Kan nån reda upp det här vore jag tacksam!

Nollan får _aldrig_ anslutas till jord på annat ställe en i centralen. Är det någon sådan koppling du försökt dig på så har du säkert anledningen till att jordfelsbrytaren drar...

Det gäller inkopplingen i elcentralen, var kanske lite otydlig där. 4 ledare från spis och cirk-pump. 3 faser och den sista verkar vara en kombinerad nolla/jord. var ska jag sätta den för att jfb ska skydda utan att lösa ut hela tiden?

Richie skrev:
Har försökt en längre tid nu att koppla in cirk-pumpen och spisen som båda är tre-fas. Så fort jag kopplar in nollan/jorden (som är samma) åker jfb.

Spisen var tidigare kopplad så att nollan gick mot jord, ska de vara så? Ska jag göra likadant med cirk-pumpen? Då blir de ju inte skyddade av jfb.. Vad är det jag missar?

Kan nån reda upp det här vore jag tacksam!
Nollan måste alltid vara separerad från jord från jordfelsbrytaren och framåt. Centralen måste med andra ord ha separata jord och nollskenor och längre ut i systemet helt separerat kablage/tråd.

Richie skrev:
Det gäller inkopplingen i elcentralen, var kanske lite otydlig där. 4 ledare från spis och cirk-pump. 3 faser och den sista verkar vara en kombinerad nolla/jord. var ska jag sätta den för att jfb ska skydda utan att lösa ut hela tiden?
Är det en 3-fas C-pump, så behöver den (nog) ingen nolla. Men kolla hur den är kopplad.
Däremot om spisen kräver en nolla så är det ganska kört, då måste du fram med en ledare till.

Det är nog så att både spisen och C-pumpen inte har någon nolla. hur blir det då med jfb, då kan den väl inte fungera för dessa? Den mäter ju skillnaden mellan fas och nolla..

Den märker även om strömmen mellan faserna inte stämmer, alltså den har koll på alla tre faserna och nolla. Om den försvinner för mycket ström på vägen så bryter den.

Richie skrev:
Det är nog så att både spisen och C-pumpen inte har någon nolla. hur blir det då med jfb, då kan den väl inte fungera för dessa? Den mäter ju skillnaden mellan fas och nolla..
Nästan rätt. En JFB kollar så att det är ballans mellan utgående ström och inkommande ström. Tar någon ström annan väg än genom nollan så slår den ifrån. Om man bara kopplar på 2fas eller 3 fas laster så används inte nollan just där men så länge strömmarna ut och in är lika så händer inget.

Men om det inte finns någon nolla, vilken väg tar då strömmen tillbaka?

Mikael_L
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.