2 160 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
3-fas och jfb
Har försökt en längre tid nu att koppla in cirk-pumpen och spisen som båda är tre-fas. Så fort jag kopplar in nollan/jorden (som är samma) åker jfb.
Spisen var tidigare kopplad så att nollan gick mot jord, ska de vara så? Ska jag göra likadant med cirk-pumpen? Då blir de ju inte skyddade av jfb.. Vad är det jag missar?
Kan nån reda upp det här vore jag tacksam!
Spisen var tidigare kopplad så att nollan gick mot jord, ska de vara så? Ska jag göra likadant med cirk-pumpen? Då blir de ju inte skyddade av jfb.. Vad är det jag missar?
Det gäller inkopplingen i elcentralen, var kanske lite otydlig där. 4 ledare från spis och cirk-pump. 3 faser och den sista verkar vara en kombinerad nolla/jord. var ska jag sätta den för att jfb ska skydda utan att lösa ut hela tiden?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Nollan måste alltid vara separerad från jord från jordfelsbrytaren och framåt. Centralen måste med andra ord ha separata jord och nollskenor och längre ut i systemet helt separerat kablage/tråd.Richie skrev:Har försökt en längre tid nu att koppla in cirk-pumpen och spisen som båda är tre-fas. Så fort jag kopplar in nollan/jorden (som är samma) åker jfb.
Är det en 3-fas C-pump, så behöver den (nog) ingen nolla. Men kolla hur den är kopplad.Richie skrev:
Däremot om spisen kräver en nolla så är det ganska kört, då måste du fram med en ledare till.
Nästan rätt. En JFB kollar så att det är ballans mellan utgående ström och inkommande ström. Tar någon ström annan väg än genom nollan så slår den ifrån. Om man bara kopplar på 2fas eller 3 fas laster så används inte nollan just där men så länge strömmarna ut och in är lika så händer inget.Richie skrev:
I de andra två faserna!Richie skrev:
Eller i den andra fasen, om det är tvåfas 400V .
Trefassystem - Wikipedia, den fria encyklopedin
Klicka här för att svara