Jag har just "disikerat" en EKLK femledare. Under stålmanteln finns dels några blanka trådar. Dels ett smalt stålband. Vilken är jordbiledaren och vad är det andra?

Ska jordbiledaren anslutas till grön/gul i bägge ändar?

Och vad är det för tunn vit rund sak med olikfärgad kärna som finns i mitten mellan de fem ledarna?

Manteln och de oisolerade ledarna skall anslutas (men görs dock inte alltid) till skyddsjord och de är till för att kortsluta fas mot jord och på så sätt lösa ut säkringen om man exempelvis skulle råka hugga eller borra i kabeln.

om den skall monteras i bägge ändar eller inte, det har det skrivits om i flera trådar tidigare, men klart är i alla fall att den skall anslutas i matande ända.

det kan bli konstiga störningar i vissa miljöer om man ansluter i båda ändorna.

det tunna vita plast remsan i mitten är endast för att kabeln skall behålla sin smak och runda form. Tar man bort mitten tråden så kommer kabeln bli lite tokig, gropar mm ...

Och vilka blir dessa störningar????

Som elkunnig så vill jag absolut ansluta biledaren i båda ändar, mycket bättre med två ledare i skyddsjord än en. Dessutom bättre med 2,5 mm2 (gäller då 1,5 mm2 kabel) som skyddsjord som ger en lägre beröringsspänning vid ett eventuellt isolationsfel.

Protte

Biledare skall väl om möjligt endast anslutas till jord i centralen? Fick jag lära mig i "skolan". Efter centralen skarvars endast biledare med biledare. Dock finns det ju fall där detta ej är möjligt. Tex. när man kopplar på en EKRK i en dosa för infälld installation där endast fas,jord och noll finns. Då kopplas den till jord.

Det med att det kan bli störningar om man ansluter i båda ändor gäller vid specialfall i industri installationer med t.ex. signalkablage och vid anslutningar från frekvensomriktare till motorer. Det kan t.ex. uppstå lager strömmar i motorer med galvanisk korrosion som följd. Det har med frekvensomriktarnas övertoner att göra. Med signal kablar kan man i vissa fall få kabeln att bli till en antenn som antingen sänder eller tar emot EM strålning.

Generellt i bostad ska man ansluta i båda ändor, om det som sagt inte är nått specialfall.

Ska även den "smala stålremsan" anslutas till jord? Eller bara de blanka trådarna?

Vilken av dessa är i bäst förbindelse med stålmanteln?

Den där smala remsan är något jag aldrig har hittat i en EKLK. Och stål tror jag inte det är.
Stålmanteln är nog av aluminium.

Protte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.