Jag har precis varit och köpt en antenn till min tv. den behöver dock lite ström. så jag tänkte att jag sätter väl ett utag på vinden så blir väl det bra. min fråga är om det är ok att gå ifrån takdosan i badrummet en våning under och upp på vinden?? Huset är alltså i två våningar, jag vill gå från våning ett och upp på vinden. det är väl inga problem? eller finns det något som säger att man inte får göra så?? är det bättre att gå ända nere ifrån centralen i källaren?? (då måste jag ha hit en elektriker, för det vågar jag mig inte på själv...)

tack för hjälpen så länge.

anledningen att jag vill gå från badrummet jag precis dragit ny ventilation, så det finns redan upptagna hål som jag bara kan gå igenom med vp...

tack så länge...

Oavsett vilket så måste du ta dit en elektriker om du vill att jobbet skall vara lagligt. Kopplar du in dig från takdosan och sätter upp ett nytt uttag är det en fast installation och det är precis samma som om du skall dra från centralen (möjligen med undantag för att elektrikern bara behöver ha begränsad behörighet för att koppla i takdosan men det är snarast en juridisk fråga...)

Ett annat alternativ är att spänningsmata antennen via koaxkabeln (under förutsättning att det är lågspänning förstås).
Är du händig så bygger du en injektor och en bias-tapp själv av en kondensator och spole men i detta fall låter det som om du hellre vill köpa en färdig produkt. Då finns det mängder av sådana på marknaden bl a till satellitmottagningsutrustning.

Tack. jag vet att om man skall följa lagen så skall man inte göra några fasta installationer. men man skall inte köra för fort heller... :-)

jag anser mig ha tillräckliga kunskaper för att kunna göra denna installation på ett fackmannamässigt sätt. jag vill bara höra mig för så det inte är förbjudet att dra från ett rum till vinden. eller något annat jag missat...

tack så länge..

Det kan bli problem med kondens när man drar VP rör mellan varma utrymmen och kalla. Dvs det är något du behöver göra något åt oavsett om du drar ett rör från centralen eller från badrummet. Jag har uppfattat det som så att man vid kondensrisk petar någon sorts tätningsmassa i dosan vid rörmynningen som går mot det kalla utrymmet (men jag är inte behörig, har aldrig detaljstuderat frågan).

Ett annat problem som du kanske får är ju hur du skall ansluta dig till takdosan, finns det en ledig stos för röret som du kommer åt? För det är inte OK att bara borra sig in i dosan ex. uppifrån.

Tack, det var en sån typisk sak som jag inte hade tänkt på. Är det någon här som kan utveckla lite hur man skall göra... tack

när det gäller inkopplingen i dosan så har jag inte sättit igen innertaket i badrummet, så det är inga problem att ansluta ett vp till takdosan och sedan finns det lediga kopplingspunkter där också. det är därför jag tycker det vore en smidig lösning. något annat jag glömt tänka på???

tack..

Hempularen, du menar att man ska sätta tätningen i den rörmynning som finns i det varma ytrymmet va? Det gick att tolka på två vis.

Ja, det var ju det hempularen skrev..? Någon sorts tätningsmassa i röret för att inte riskera kondens.

Mikael_L
Har du obruten fas i din takdosa då?
Så du inte måste ha lyset på i badrummet för att kunna se TV ...

Exakt hur man tätar har jag inte koll på, det har nämnts här av behöriga i äldre trådar.

Jag har uppfattat det som att det inte är någon "rocket science" dvs ingen speciell tätningsmassa, utan lite efter sunt förnuft.

men som sagt skulle jag göra det själv så skulle jag nog rådfråga en behörig, så man inte för in ett olämpligt material i eldosan. Samtidigt är det ju viktigt att det inte är något som blir svårt att få bort om man skall byta ledningarna någon gång i framtiden.

Och tanken är alltså att täta röret i den varma änden så att inte varm fuktig luft kan strömma upp till den kalla delen av röret.

Huvudsaken att luften inte kan röra sig, tryck i en tuss mineralull, eller silikon eller vadsomhelst som inte pulvriseras om 10 år. TOM en träplugg är bra. Sedan ska man inte förstora detta problem, normalt ska det vara lite undertryck i ett hus och då får man in kall och torr luft genom VP-röret och då är det inget problem.

Om det saknas anslutninsstuts på dosan så finns det "lösa" som sätts i ett hål med kontramutter.

Protte

Komplement till mineralull....

Kom att tänka på att en tampong vore klockrent här, snöre på den så man kan dra ut den...

Undrar om jag inte skall köpa ett paket tamponger till lärlingen, så han får montera dessa i takdosan...

Ha ha, vilken syn... Måste prova...

Mikael_L skrev:
Har du obruten fas i din takdosa då?
Så du inte måste ha lyset på i badrummet för att kunna se TV ...
Bra fråga. vill du vidareutveckla??? jag vet att fasen kommer direkt upp till takdosan från centralen. men vad menas med obruten fas?

Då e det lungt, han menade så att det inte var en tändtråd du hade i dosan.

d.v.s den kabel stump som kommer efter strömbrytaren...

Mikael_L
imported_peter skrev:
Bra fråga. vill du vidareutveckla??? jag vet att fasen kommer direkt upp till takdosan från centralen. men vad menas med obruten fas?
Ja, det var precis det jag menade med obruten, att den kommer från central.
Bruten fas = efter strömställaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.