Det har tidigare gått att läsa här att man inte får dra hur många FK som helst i ett VP-rör p.g.a. brandrisk.

Men, vad gäller för EKK, EKLK och liknande om man drar sådana i en utanpåliggande "ellist"?

Kan jag trycka in så många som får plats eller finns det en föreskriven gräns?

Vilken ellist?

Han menar säkert de där av plast.

För anhopning av kablar för olika förläggningssätt finns omräkningsfaktorer. I SS 436 40 00 finns föreskrifter och tabeller.

pefo skrev:
Han menar säkert de där av plast.

För anhopning av kablar för olika förläggningssätt finns omräkningsfaktorer. I SS 436 40 00 finns föreskrifter och tabeller.
Jodå, jag menar de av plast.

Går SS 436 40 00 att hitta på nätet?

Sök på elsäkerhetsverkets hemsida. Möjligt att hela eller delar av den finns där.

dom svenska standarna finns tyvärr inte på internet, märkligt då det nästan är en regel att följa dom, (nästan sa jag(

kan beställa från www.sis.se

Och dom är inte gratis.....

SIS har ett paket som de kallar 'Lilla elinstallationspaketet' för den facila summan av 1125:- + moms. Då får man SS4363000 - Elinstallationsreglerna, Elinstallationsguiden och Elbasen. Skulle vilja säga att detta är minimum om man vill få lite koll på hur en säker elinstallation skall göras. Utöver detta finns det mycket mer...

Även Elsäkerhetsverket och EIO säljer standarder och priserna skiljer lite. Kan vara värt att jämnföra. Som sagt - dom kostar!

Skall du dimensionera kablage kan SS424 14 24 vara värd att titta närmare på...

lite offtopic, men "sveriges rikes lag" finns det att hämta hem från internet? Tycker SS xxxxx borde finnas där också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.