Jag beskrev tidigare i en tråd hur jag haft en elektriker hemma som ordnat med min el (nyinstallation). jag var inte så nöjd så jag pratade med en kompis (som är behörig) och han har hjälpt mig en del. när han öppnade locket till min central så påpekade han ett fel. jag vill kolla här om det är någon som ser något fel på mina bilder och kan berätta hur fel det är. jag känner jag behöver lite mer kött på benen så jag kan ta ett snack med elektrikern.
vad tror ni??
tack så länge.

• DSC00014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att du syftar på att det ligger blåa trådar på jordskenan och det är ju inte optimalt...

Frågan är varför de ligger där, felkopplat eller brist på Gul/Grön tråd vid installationen? Bör åtgärdas i vilket fall som helst.

Jag ser en salig röra av jord och nollor på skenan, jätte fel!

Det är lite svårt att avgöra från bilderna men det ser ut som att uppdelning på jord och nolla sker efter jorfelsbrytaren. Det innebär att den kommer inte att lösa ut om du får ström genom kroppen till något jordat.

Om jag ser rätt så är din anläggning direkt akut livsfarlig. Du borde polisanmäla installatören (allmänfarlig vårdslöshet).

Det är nog gränsfall att du borde stänga av huvudbrytaren tills du kan få detta gjort rätt. Det är som jag ser det helt omöjligt att installatören har behörighet. Detta ser ut som ett av de sämsta hempul jag sett.

Har du tre grupper som inte är kopplade via JFB, det sitter tre blå ledare på skyddsjordsskenan.
Inkommande matning ser inte ut som 6 mm2, dvs inte enligt svensk standard men inget egentligt fel.

Protte

Hempularen:

Ser du helt rätt? Det ser ut som om matningen är en 5-ledare och den blå går direkt till JFB; dvs helt rätt.

Hur de tre blå på skyddsjord då fungerar kan man undra, utan belastning så löser ju inte JFB men med minsta lilla så ploppar den väl.

Protte

Så här ligger det till.
Till höger om huvudbrytaren så har du en rad med säkringar som ligger utanför jordfelsbrytaren. ex. panna,varmvattenberedare,kylskåp

Det verkar vara 2 st 3-fas matningar... + 1 st 1-fas matning.
Dessa nollor har han lagt på jordskenan, (i teorin så är noll skena och jordskena samma sak i centralen)

Han eller du har köpt en snik central. Hade du köpt en www.hager.se så hade man kunnat monterat en extra noll plint som är avsedd för ändanmålet.

Matningen kan vara en 6mm men det kan också vara en gummi kabel, svårt att se.

På kabeln står det säkert 6mm eller likn, (på den svarta isoleringen)

Men det finns även nollplintar som man kan montera på DIN-skenan..

Det är en hager-central. är det farligt och dummt eller inte att ha jord och nolla på samma skena???

imported_peter skrev:
Det är en hager-central. är det farligt och dummt eller inte att ha jord och nolla på samma skena???
Förlåt, menade att kapsligen skulle ha varit det.

Fel och fel, den hade inte klarat en el-besiktning. men funktionen är den samma...

Det blir mycket spekulationer då bilderna inte är de bästa, även trådröran gör det svårare att se något.

OM säger OM det är 5 ledare som matning då ska nolla och skyddsjord vara separerade och då SKA INTE nollan för det oskyddade grupperna vara kopplade till skyddsjord! Det ger ström genom PE. Det fungerar men blir väl en "fulkoppling".

Sedan rent allmänt så ser det inte så snyggt ut ovanför centralen, lite varierande radier och vinklar på kablarna.

Protte

Jag skall ta lite fler. bättre bilder i kväll, så skall vi se om vi inte kan reda ut hur detta skall vara. är det någon som har något mer att tillägga nu?? jag är oerhört tacksam för all info. jag svarar på frågor så gott jag kan. tack för all hjälp.

Jag kom på en sak. bara för att klargöra. (detta kanske är självklart. men jag vet inte...) den inkommande kabeln är någon av de som kommer i vprören från höger. (tror jag i alla fall, elmätaren sitter precis till höger.) den tjocka svarta kabeln som går uppåt är en vidarematning till en annan central. är detta något som ändrar på era synpunkter...???
tack.

Spekulation igen.

Vidarematningen till nästa central går via huvudbrytaren, bryter du huvudbrytaren så slocknar även nästa central och det inbjuder till arbete under spänning då man inte har möjlighet att dra en skarvkabel från den andra centralen till en arbetsbelysning.

Protte

NU, såg jag matningen.

5-ledar matning till centralen från mätaren, men vidare matningen till den andra centralen verkar som att den nollan ligger på jorfelsbrytaren.
Det i sin tur är är inte helt rätt.

Nu verkar det som att det behövs en extra noll plint... oavsett...

Men en lite bättre bild skadar inte.

jag försöker fårstå, vad kan i praktiken hända??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.