Jag har haft en elektriker hos mig som dragit matning till 12 st 12v spottar som sträcker sig över c:a 14 m (jag vet att vissa inte tycker det är en bra idée, men den diskusionen lämnar vi till andra trådar...)
elektrikern har dragit en 1,5 kvm kabel som paralellkopplar det hela. (en silikonkappslad kabel, eller vad det kantänkas heta)

Det är 20w spottar det handlar om

rent spontant är det någon som tycker det verkar skummt???
Jag är väldigt tacksam för alla funderingar kring detta...

Sedan åkte elektrikern på semester, då ringde jag en kompis som kom och kopplade in det hela. hans spontana reaktion var: vad fan, detta kunde börja brinna och hade gett riktigt ojämt ljus.
Han säger att 1,5 kvm kabeln klarar 10A och mina spottar skulle motsvara 20A.stämmer detta ??? är det generellt så att 1,5 klarar max 10A???

Jag frågar lite, för jag känner att jag behöver lite kött på benen innan jag skall konfrontera den första elektrikern.

tack så länge...

Klarar och klarar. 1,5kvmm klarar mer än 10A men får inte säkras mer än 10A... I vissa fall tror jag man får sätta ultrasnabba 13A automater istället eftersom de flesta diazed går sönder vid 13A.
Dock får man ju aldrig dimensionera anläggningen efter "vad kabeln klarar av", utan efter dom regler som gäller... 1,5kvmm för 10A, 2.5kvm för 16A osv.

EDIT: Eftersom det är 12V-spotar så blir strömåtgången på 12V ganska precis 20A, men det borde väl inte gå åt mer en ett par A när matningen till trafon är på 230V?
För 20A så är det väl 4kvmm-kabel eller nåt som lär till, och det har jag svårt att tänka mig att det krävs för den där installationen?

Skall du bara ha en transformator till alla spottarna?

Det är redan ordnat. och det fungerar super. fick dock dela upp de tolv på två olika matningar. så det är 6 st på varje slinga om man säger så... det lyser lika mycket ur alla spottar med, så vitt ögat kan uppfatta ialla fall.
så det fungerar bra med en trafo...
Jag satte dock 2,5 kvm kabel. om det nu spelar någon roll. vore riktigt tacksam om ni som vet kan berätta för mig om detta hade fungerat med en lång 1,5 kvm kabel...

Är varje slinga säkrad med max 16 A?, nu tror jag att trafon stänger av före en 16 A löser ut men iaf. Är det en vanlig järnkärnetrafo så stänger den inte av.

Protte

prototypen skrev:
Är varje slinga säkrad med max 16 A?, nu tror jag att trafon stänger av före en 16 A löser ut men iaf. Är det en vanlig järnkärnetrafo så stänger den inte av.

Protte
Vet ej. det är ju någon speciell trafo som skall klara längder upp mot 20 m. jag vet ärligt talat inte hur det är säkrat. ser jag det på något sätt???

Den där "elektrikern" du hade haft där, har han verkligen behörighet?

Det låter som ett ganska dåligt hempul tycker jag.

Svårt att uttala sig om hur farligt det var, det var definitivt inte fackmannamässigt.

Iom. att det tydligen var värmetålig kabel så var det troligen ingen risk att själva kabeln skulle bli överhettad, sedan beror det på hur den var förlagd om det var risk för att den skulle antända något i sin omgivning.

nej, jag håller med dig. det är känslan jag har av honom, att det var ett riktigt stolpskott. Jag vill därför höra vad ni har att säga om det hela. jag skall hem i kväll och fota några andra saker som enligt min kompis (som är behörig elektriker) var märkligt...

Kabeln var förlagd i ett vp-rör och ovanför varje spott finns en balja från maxell (30 cm i diameter).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.