ampz skrev:
En tanke som slog mig.. Om man exempelvis bygger en elbil med en standard trefasmotor på 400V och driver den med en omformare matad med DC från ett 600V batteripaket så borde det gå bra att göra detta helt utan behörighet?

Som maskinbyggare behöver man ju ingen behörighet, bara begränsad behörighet om man vill kunna installera maskinen i en fast installation. Men en elbil är ju aldrig fast installerad.
Den kan innebära en fara för person, husdjur eller egendom och är därför en starkströmsanläggning.
Du kan ha ett 12V-batteri i ett EX-område och ändå ha en starkströmsanläggning... Förresten i Frankrike räknas även bin som husdjur, så där lär man passa sig antar jag :P

Mikael_L
tio_Pepe skrev:
Mikael_L, jag tror att anledningen till att just det elektriska är så hårt reglerat är att om man gör fel så är det farligt länge. Om man gör en installation som verkar fungera så kan den sitta där i decennier och vara farlig. Om du sågar ner ett träd eller bränner fyrverkerier så är det bara farligt just när det händer...
Jag började direkt att leta efter exempel på andra saker som också är farligt länge (som felaktig och underdimensionerad huskonstruktion). Men va tusan, behövs inte, du har givetvis rätt i att detta är ett (extra) skäl till att reglera elkopplandet med ett visst mått av kompetenskrav.

Men nu tänkte jag skriva mitt sista (kanske) inlägg i tråden... :rolleyes:

I den stora tråden om behörighet, som släcktes ner innan jag hade hunnit skriva detta, men jag passar på nu istället. http://forum.byggahus.se/el/69195-stora-traden-om-behoerighet.html

Att fixa lite själv med det elektriska kan förefalla rätt enkelt, till viss del är det också ganska enkelt framförallt för de som redan har en del ingenjörskunskap och elkunskap. Till detta kommer sen att risken för upptäckt och påföljder är ganska liten (om man gör det hela rätt eller någorlunda rätt). Slutligen finns det en del pengar att spara.

Så självklart kommer det hela tiden finnas självpuleri.

Detta kommer alltid att vara svårt att komma åt, så om det istället bereddes möjlighet för de som vill göra begränsade elarbeten själva att göra det på ett elsäkerhetsmässigt säkert sätt vore det bra. Detta är ju en del av det som skrevs om i stora tråden....

Invändningen är ju att det kommer bara innebära att husägarna börjar med än svårare delar och göra ännu större fel istället ...

Men nu tänkte jag börja närma mig poängen, min tanke...

Jag tror att man måste försöka komma åt detta med ansvarsfrågan och öka risken för upptäckt av dåliga installationer.
Jag vet inte riktigt hur, men om det t.ex. blev obligatoriskt med en elbesiktning vid varje fastighetsöverlåtelse, och alla upptäckta felaktigheter ledde till domstol och böter (så det gäller för fastighetsägaren att hålla koll på alla papper och kvitton på utförda jobb), så skulle man knappast chansa med ett dåligt hempuleri.
OBS, detta var inget allvarligt menat förslag, men ni förstår poängen.?

Jag menar att så funkar det trots allt, om det inte fanns poliser på vägarna (= ingen risk för upptäckt) så skulle säkert bra många fler köra med sommardäck på vintern, med överlast eller köra fordon dom inte hade körkort för.

Någon form av sådant här system skulle även få den effekten att det skulle bli färre felaktigheter från riktiga elektriker samt att dom inte sitter kvar i husen lika länge.

gnistjagare skrev:
Nej. våran utbildning till behörigheten är 400 timmar om vi har all praktik och gymnasiet. Deras motsvarighet till denna kursen är 3 år på högskola.

På din fråga om bilen skulle jag inte heller tro att det är ok. Det är inte om det är Ac eller Dc som avgör behörighet eller ej, eller fast installerat material. Det finns bla, föreskrifter om campingplatser och ambulerande tivolin/cirkus. Dessa maskiner är ju inte heller fast installerade.
Klart det inte är AC eller DC som avgör. Det är enbart spänningen och hurvida det är fast monterat som avgör.
Givetvis finns det massor med föreskrifter som måste följas, men krävs det behörighet?
Maskinbyggare/maskinutvecklare ska inte behöva någon behörighet.

Det är inte enbart spänningen utan den effekt ström x spänning kan ge, det står i "boken" - som kan vålla skada på person, egendom eller husdjur-

Ja, givetvis är det livsfarliga spänningar och effekter det rör sig om. Mindre explosioner och bränder i elbilar förekommer.
Men frågan kvarstår ändå, krävs det behörighet? Jag menar att det inte gör det.
Det är ju näst intill omöjligt för en ingenjör som arbetar med utveckling att få behörighet, så om det skulle krävas behörighet för att utveckla maskiner för nätspänning så skulle det inte utvecklas värst många produkter i Sverige.

Det krävs ingen behörighet för att utveckla apparater eller maskiner. Däremot så måste de klara de regler som finns. Och att lyckas konstruera en apparat som verkligen uppfyller alla regler kräver en ganska ansenlig mängd kunnande.

Men om du jämför med en elsinstallation, så de delar av en elektronikapparat som är elsäkerhetsmässigt "känslig" kanske innehåller 20 komponenter, 10 cm ledningsdragning. Den ingenjör som utvecklar den delen kanske lägger ner 100 timmar på att utvärdera sin konstruktion, kontrollmätningar, prover i klimatkammare, nogranna temperaturmätningar under olika driftsförhållanden etc. Om man kunde tillåta sig att spendera 100 timmar per 10cm kabeldragning i ett hus, med kontroller literatursökningar efter regler etc. för varje decimeter så skulle troligen även en icke behörig men elkunnig person klara jobbet med lika bra säkerhet som en behörig elektriker.

De flesta apparater som utvecklas idag görs med extern kraftmatning (alltså inte 230V in i apparaten), detta är oftast för att slippa att kontrollera att apparaten uppfyller kraven för varje marknad den skall säljas på. Man så att säga köper säkerhetskunnandet från den firma som utvecklat och tillverkat det externa kraftaggregatet. Även med extern kraft måste man uppfylla ett anatal regler men det är betydligt mindre att hålla reda på.

hempularen skrev:
De flesta apparater som utvecklas idag görs med extern kraftmatning (alltså inte 230V in i apparaten), detta är oftast för att slippa att kontrollera att apparaten uppfyller kraven för varje marknad den skall säljas på. Man så att säga köper säkerhetskunnandet från den firma som utvecklat och tillverkat det externa kraftaggregatet. Även med extern kraft måste man uppfylla ett anatal regler men det är betydligt mindre att hålla reda på.
Vad gäller LVD så håller jag med men du måste fortfarande klara av kraven på EMC.

Måste säga att jag är imponerad över hur ni orkar älta denna fråga gång på gång.
Om man vill ha förändringar i behörighetskrav mm. så är det nog rätt meningslöst att argumentera för det här.

Är ju inte direkt besökare på detta forum som styr över dom reglerna....

Smile.75 skrev:
Om man vill ha förändringar i behörighetskrav mm. så är det nog rätt meningslöst att argumentera för det här.
Vi vill nog mest ha lite moraliskt stöd för att våga hempula, alternativt få klart för oss att vi inte borde hempula.

Mikael_L
Aha, så detta är tråden för de vankelmodiga. :D

Jag känner mig träffad, alltså av Smile's inlägg..
Jag skrev ju jättemycket, undra om jag hoppas att politikerna sitter och läser här...?

De som vill ha ändringar till stånd ska kanske åka till rosenbad istället, ladda upp med lite läckra saker som rysk kaviar och vitt vin, och lobba lite istället... ;)
Snabba på, innan det blir alkoholförbud där ... (Gårdagens nyhetssändningar)

hempularen skrev:
Det krävs ingen behörighet för att utveckla apparater eller maskiner. Däremot så måste de klara de regler som finns. Och att lyckas konstruera en apparat som verkligen uppfyller alla regler kräver en ganska ansenlig mängd kunnande.
Exakt. Jag har därför svårt att se varför utvecklingen av en elbil skulle kräva behörighet.

hempularen skrev:
Men om du jämför med en elsinstallation, så de delar av en elektronikapparat som är elsäkerhetsmässigt "känslig" kanske innehåller 20 komponenter, 10 cm ledningsdragning. Den ingenjör som utvecklar den delen kanske lägger ner 100 timmar på att utvärdera sin konstruktion, kontrollmätningar, prover i klimatkammare, nogranna temperaturmätningar under olika driftsförhållanden etc.
Vi och många andra företag lägger ner betydligt mer tid än så på tester och verifikation av våra produkter, men det finns gott om företag som inte testar alls utan bara klistrar på ett "CE" märke och börjar sälja.

hempularen skrev:
Det är dessutom billigare att bygga små apparater på det viset. Man undviker exempelvis stora/dyra kontaktdon och apparatsladd.
Det finns bara fördelar så länge apparaten i fråga klarar sig på någon enstaka ampere lågspänd DC.

Angående möjligheterna för gemeneman att skaffa behörighet. Den enklaste fullt tillräckliga behörigheten är BB1, då får man sätta in extra uttag, lampor, byta till jordat, osv. I princip allt elarbete i hemmet som inte innebär arbete i centralen. Men även BB1 kräver två års praktiskt arbete. Det är lite otydligt hurvida det måste röra sig om heltidsarbete eller ej.
Är det någon som har några ideer på hur man kan skaffa sig dessa två år av praktiskt erfarenhet utan att behöva byta jobb?
Kanske hitta någon behörig elektriker som är villig att ta en under sin vinge, och sen gå hemma och "hempula" i två år?!

Jag tror du kommer "billigare" undan om du jobbar i två år och hyr in en yrkesman för att göra jobben, det tar "honom" max en par veckor att fixa hela huset och om huset inte är väldigt stort och risigt kommer kostnaden att ligga långt under 100 000:- ( och om du sedan har en avskrivning på 50 år blir det inte så blodigt). Ska du göra praktik under två år så kostar det nog mera.

Mikael_L
Mikael_L skrev:
...Numera är det väl inte blå boken du ska köpa, heller ... ;)

Jag har beställt elinstallationsguiden på Bokus, får väl den i veckan tror jag. I den finns nog det mesta om hur man ska bygga sin elanläggning. Däremot är det dock endast en standard, så har man ordentlig koll på föreskrifterna behöver man inte följa elinstallationsguiden till 100%.
Jag måste ta och rätta mig själv här och nu ...

Visserligen var det elinstallationsguiden jag beställde, men det var fel bok !
Det var elinstallationsreglerna jag skulle beställt, och givetvis är det elinstallationsreglerna jag avser i mitt tidigare inlägg.
Med elinstallationsreglerna i vänstra näven, skruvmejseln i högra och huvet fullt med kunskap om alla sorts trappkopplingar osv samt lite allmän elteori så fixar man nog rätt mycket.

Fast guiden innehåller också rätt mycket, och verkar lite mer lättläst.
Egentligen borde jag kanske inte skrivit detta förränn jag för ei-reglerna i min näve, risken för ännu en dementi finns väl ... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.