6 077 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
3-fas 10 A --> 1-fas 16A
Varför då? Det är alltså två stycken ihoptvinnade ledare satta på nollan och två ihoptvinnade ledare satta på en av faserna (= de två övriga blev tomma). Samtidigt hade man säkrat om från 10 --> 16A (på enbart denna fas alltså). På vilket sätt skulle det göra att säkringen ryker?
Det verkar som att vi missförstår varandra. Jag har förstått som att du har en dosa med fem trådar i. En trefasmatning med nolla och jord alltså. Är det matningen som är paralellkopplad eller är det anslutningskabeln till tvättmaskinen som är paralellad?MrNiceGuy skrev:
Jag börjar ana att det är maskinens anslutningkabel som är parallelad, stämmer det?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Och om två fastrådar används till fas, en fastråd och blå används till nolla så är det väl bara jordledaren kvar? Då har du alltså en outnyttjad säkring i skåpet, men ingen oanvänd tråd? Det var det som jag tyckte lät så läskigt.
Det är i elskåpet som det är ihopkopplat. därav de lediga säkringarna. (men även förståss i uttaget annars blev det ju ingen parallellkoppling) Jorden är oxå med förståss, dock bara en ledare då det inte fanns flera...
Vad är det som är så läskigt med en ledig säkring utan ledig tråd. Det har jag flera stycken av i mitt elskåp. På alla platser där det tidigare suttit tre-fas maskiner men numera 1-fas. Dvs torktumlare, tvättmaskin, diskmaskin....
Vad är det som är så läskigt med en ledig säkring utan ledig tråd. Det har jag flera stycken av i mitt elskåp. På alla platser där det tidigare suttit tre-fas maskiner men numera 1-fas. Dvs torktumlare, tvättmaskin, diskmaskin....
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Absolut ingenting, jag förstår hur du menar nu. 
... eller nu när jag tänker efter igen så finns ju naturligtvis de gamla 3-fas kablarna kvar rent fysiskt men används inte... Men jag förstår fortfarande inte vad det är som är läskigt med en tom säkring i ett elskåp utan kablar kopplade.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden