Ska koppla in en induktionshäll hemma hos en bekant, han bor i ett gammalt hus och det verkar som dom som bodde där innan har dragit elen själva? Jag har trefas, 5-ledarsystem 1,5mm2 framdraget till den gamla spisen avsäkrat med 16A i proppskåpet. Det känns inte bra då jag nästan är säker på att man bör använda 2,5mm2 kabel om man säkrar av med 16A?

I vilket fall som helst kan jag koppla en induktionshäll på 7,2kW på en annan grupp avsäkrat med 10A eller blir det för klent, vet inte hur man räknar ut strömmen i ett trefas system?:confused:

Ja koppla den med 10A.

10A är kanske litet klent, 16A & 2,5mm2 är det normala för en spis, men är det bara en häll, ja det KAN gå med 10A 1,5mm2. Det är iallafall ingen skaderisk om den är avsäkrad med 10A.

Säkringen skall inte dimensioneras efter spisen, utan efter kabeln dit. (Säkringen är till för att skydda ledningen).
Så är det 1,5mm2 FK, säkra med 10A, 2,5mm2 FK säkra med 16A. . Så kan ingen klaga....(normalt sett)

Jag har använt 3x10 A på min spis(ar) i över 20 år och ALDRIG bytt en säkring

Men har du induktion då? För det känns som om induktion initialt drar högre effekt med tanke på hur satans fort det kokar upp. Känns som sagt, jag vet inte.

Orsaken till att induktion är så snabb är väl att energin direkt tillförs kokkärlet och inte via div omvägar, är det samma effektförbrukning och samma spänning blir ju strömmen också den samma.

Ja, det är ju uppenbart.. Men jag menar om vi bortser från det.

Nu har jag tittat efter, och det är som jag säger.

En induktionsplatta kan dra över 3000 w när den går som högst, betydligt högre än en vanlig.. MEN, maxeffekten totalt på hela hällen ligger oftast inte mycket högre än en vanlig, eftersom spisen reglerar ner om man drar på för mycket.

Men slutsatsen blir ändå att du borde ha 2.5mm2 eftersom det är induktion, och löper större risk att blåsa säkringen än med en vanlig spis om du drar på två zoner som ligger på samma fas samtidigt.

Induktionshällar brukar dessutom ofta vara 2x230V isf 400V. Eller ibland 1x230V och kräva typ 25A säkring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.