7 597 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
Infällda uttag ihop med kulo - går det?
Ska till att renovera köket. Väggarna är täckta av original-pärlspont från 1800-talet som jag gärna vill behålla och därför är det tänkt att köra kulo. Dock är det så att strömbrytarna och eluttagen är lite speciella, de är nytillverkade porslinsvarianter för infällt bruk och det finns inga tillhörande förhöjningsramar...
Efter att har sökt här på forumet så verkar det ju inte vara tillåtet att gå in precis ovan en eldosa med kulo. Är det korrekt uppfattat?
Finns det något vettigt sätt att lösa detta?
Efter att har sökt här på forumet så verkar det ju inte vara tillåtet att gå in precis ovan en eldosa med kulo. Är det korrekt uppfattat?
Finns det något vettigt sätt att lösa detta?
Nja, men dom flesta gör så....
Nä, man skall dra en kabel från en dosa i ett hål som är gjort för det.
Och i dom gamla dosorna fins det oftast inte lediga utgångar som man kan nyttja, därför borrar man rakt igenom dosan där det passar..... Men jag anser att gör man det bara tillräckligt långt bak i dosan så är det ingen fara.
Och i dom gamla dosorna fins det oftast inte lediga utgångar som man kan nyttja, därför borrar man rakt igenom dosan där det passar..... Men jag anser att gör man det bara tillräckligt långt bak i dosan så är det ingen fara.
Sen finns det vägguttag som har en liten utbrytbar del för kabelutgång på någon/några sidor.
Nu har du ju redan uttag och då du ställer frågan antar jag att dina uttag inte är designade med denna finess. Men jag nämner det iaf, du kanske inte har kollat eller någon annan som läser får kanske ett tips ...
Nu har du ju redan uttag och då du ställer frågan antar jag att dina uttag inte är designade med denna finess. Men jag nämner det iaf, du kanske inte har kollat eller någon annan som läser får kanske ett tips ...
Nej, de jag har är inte alls förberedda för sånt... Men de är jäkligt snygga...Mikael_L skrev:Sen finns det vägguttag som har en liten utbrytbar del för kabelutgång på någon/några sidor.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Lösningen heter förhöjningsram med klippanvisningar. Såna använder jag alltid där man är tvungen att blanda utanpåliggande och infälld installation. T ex under köksskåp fram till bänkarmatur. Och ja, jag är elektriker.
Eljo Trend: E18 303 00
Elko RS: E18 456 31
Eljo Trend: E18 303 00
Elko RS: E18 456 31
Apprentice skrev:
Tror inte dom passar så bra till porslinsuttagen....
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Hahaha, näe, tur att nån kan läsa här.
Klicka här för att svara