3 219 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Problem med golvärme
Sida 1 av 2
Jag har ett nyrenoverat badrum, klart sedan 6mån. Har nu fått problem med golvärmen i duschen. Golvet i duschen är kallt övriga delen är fortfarande varm. Installatören har varit ute och mätt värmekabel och hittade inga fel. Finns det någon som har haft ett liknade fel? Mycket tacksam för svar.
Thorin-Thorin T2 Blå har används.
Thorin-Thorin T2 Blå har används.
Styrenheten eller termostaten kanske? Jag har för mig att givaren till termostaten består av ett NTC-motstånd, måtte elektrikern upp denna också?
Du kan alltid förbikoppla styrenheten och köra spänning direkt in på värmekabeln för att på så sätt konstatera om värmekabeln fungerar men ska man vara petig är det något som skall utföras av en elektriker.
Du kan alltid förbikoppla styrenheten och köra spänning direkt in på värmekabeln för att på så sätt konstatera om värmekabeln fungerar men ska man vara petig är det något som skall utföras av en elektriker.
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Om vi antar att du inte har en egen slinga just i duschen så skulle alltså kabeln av någon anledning inte ge någon värme just i duschen?
Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna ge den effektan är om det blivit kortslutning i kabeln så att strömmen så att säga "vändr" innan den kommer fram till delen i duschen, det borde elektrikern dock kunna se om han gör en korrekt mätning av kabeln, kabeln borde i så fall ha för låg resistans, fast kanske bara typ10% för låg resistans.
Om elektrikern har gjort rätt vid installationen så skall det finnas ett protokoll med mätvärden som han mätte upp innan kabeln installerades, med det i handen så kan man se även ganska små förändringar som uppstår medan den varit i drift.
Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna ge den effektan är om det blivit kortslutning i kabeln så att strömmen så att säga "vändr" innan den kommer fram till delen i duschen, det borde elektrikern dock kunna se om han gör en korrekt mätning av kabeln, kabeln borde i så fall ha för låg resistans, fast kanske bara typ10% för låg resistans.
Om elektrikern har gjort rätt vid installationen så skall det finnas ett protokoll med mätvärden som han mätte upp innan kabeln installerades, med det i handen så kan man se även ganska små förändringar som uppstår medan den varit i drift.
I manualen så finns det en tabell för hur mycket resistans det skall vara i kabeln beroende på längd. Exempelvis så ska den kortaste kabeln ha c:a 265 ohm har jag för mig. Mät slingan och jämför, resistansen kan diffa lite men inte mer än 10%. Låter otroligt att just delen vid duschen skulle sluta funger. Om det av någon anledning blivit kortslutning så ska resterande del av slingan inte bli varm, har du kollat det?
För övrigt skall man inte lägga kabeln i duschen, det står klart och tydligt i instruktionen, det borde din "elektriker" ha uppmärksammat.
För övrigt skall man inte lägga kabeln i duschen, det står klart och tydligt i instruktionen, det borde din "elektriker" ha uppmärksammat.
varför skall man inte lägga i duschen???
Är inte det svaret på frågan? Om elektriken var en riktig elektriker och inte en "elektriker" så har han inte lagt slingan i duschen utan endast i ytterkant som du säger och då är det ju förklaringen till varför det är kallt i duschen.KåBe skrev:
Om det dessutom är så att uppmätt ledningsresistans överensstämmer med specifikationerna, då är väl allt ok...?
Detta med att slingan inte ska ligga i dusch utrymme ringde jag specielt och frågade Thorin om. Han lät väldigt fundersam och efter ett tag så förklarade han den bilden som att det va en dusch kabin den handlar om. Jag vill inte ha varmt och skönt golv överallt utom där man helt klart går utan stumpor eller har matta. :S
Urk, hur menar du? Klart slingan läggs i duschen, men inte för nära brunnen. De elektriker jag jobbat med brukar släppa den 10-20 cm från brunnen. Men duschen är ju mycket större än så, varför man skulle skippa hela den ytan begriper jag inte.
Hmm... om det blir kortis i en värmekabel går väl säkringen. En värmekabel brukar vara uppbyggd med två ledare i ett halvledande material som ger en viss effekt per meter. Man kan tänka sig det hela som ett oändligt antal parallellkopplade temperaturberoende motstånd typ PTC. Ju längre kabel desto lägre resistans (och högre effetkt) om man mäter över anslutningståtarna. Så om kabeln är av, dvs ingen ström fram till den del som ligger i duschen så skulle man få högre resistans eftersom kabeln kommer att dra lägre effekt.hempularen skrev:Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna ge den effektan är om det blivit kortslutning i kabeln så att strömmen så att säga "vändr" innan den kommer fram till delen i duschen, det borde elektrikern dock kunna se om han gör en korrekt mätning av kabeln, kabeln borde i så fall ha för låg resistans, fast kanske bara typ10% för låg resistans.
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Det beror ju på var på kabeln det blir kortslutning. jag tror inte du skall se det som en massa parallellkopplade resistanser, utan som ett långt motstånd. Jag vet inte om det är motståndstråd både fram och tillbaka, Dvs blir det kortis ex. 2 meter från vändningspunkten så går det ingen ström i de sista 2 metrarna, strömmen vänder tidigare. Samtidigt så är det så stor resistans i tråden fram till kortslutningen att säkringen klarar det galant.
Det finns även värmekabel som är konstruerad enligt principen att det utefter hela kablns längd "läcker" ström mellan ledarna, då kan man se det som prallellkopplade resistorer, en sådan kabel kan man klippa till tlll lämplig längd. Men Tblå säljs i bestämda längder och får absolut inte kapas. Vilket tyder på att det är en lång serieresistans.
Det finns även värmekabel som är konstruerad enligt principen att det utefter hela kablns längd "läcker" ström mellan ledarna, då kan man se det som prallellkopplade resistorer, en sådan kabel kan man klippa till tlll lämplig längd. Men Tblå säljs i bestämda längder och får absolut inte kapas. Vilket tyder på att det är en lång serieresistans.
Kabeldoktorn i Stockholm kör med värmekamera för att se hur slingan ligger och upptäcker på så vis ev. fel,såsom ev. kortis,kabelbrott m.m..Han kan rita upp "rikrigt" exakt hur kabeln ligger,har själv sett han i arbete...Bra att hyra in även om man ska borra i golvet men inte vet slingans väg...