Undersökte min diskmaskinsinkoppling igår inför köksrenoveringen och upptäkte en spännande koppling. Ursprunglien har det suttit en 3-fas (10 A) maskin där. Tidigare ägare har dock bytt till en 1-fas maskin som dock kräver 16 A säkring. Detta har man löst genom att helt enkelt parallellkoppla två ledare till nolla, två till fas och behålla en på jorden.

Är detta en ok koppling? Två 1,5 ledare borde ju fungera lika bra som en ensam 2,5... eller?

Till att börja med så kan man ju konstatera att de flesta diskamaskiner klarar sig med 10A säkring. Så det borde inte behövas sådana här tvivelaktiga specialare. Det har framgått av någon annan tråd här att det finns omräkningstabeller för hur mycket man få driva i parallella trådar. Man får inte tillgodoräkna sig hela arean efterssom det inte finns någon garanti att strömmarna fördelar sig jämt i de 2 ledarna. Såvitt jag förstår så gör man inte på det viset annat än i större industri sammanhang, och då tydligen när det handlar om 100 tals ampere.

Men som sagt parallell kopplingen är kanske OK, men man gör inte så.

Ännu mer tvivelaktigt är det att nöja sig med 1,5 kvadrat jordledare om matningen är 16A. Även där kan man tydligen "finräkna" på jordarean och i vissa fall komma fram till att kraven går att uppfylla med klenare tråd, men det är inget man skall ge sig på som hempulare, och de flesta elektriker vägrar göra sådana lösningar utan tar till samma area på jordledaren som på matningen.

Men det som borde vara den enklaste lösningen i ditt fall är ju att nöja dig med 10A och en ledare, köp en maskin som inte behöver mer (de flesta). Näst enklast är ju att dra om 3 fas matningen till en fas med 2,5 kvadrat.

Gissade att det var tveksamt....

Jag tänkte hursomhelst ändå dela på detta igen då jag behöver en av faserna till nya arbetsuttag. (och diskmaskinen är redan inköpt och behöver bara 10A) Var mest nyfiken på om det är ett ok sätt att göra det på. Skulle ju eventuellt kunna uppstå situationer då man själv ställs inför samma dilemma.

Liten (stor) varning. I en korrekt 3 fas installation så skall alla 3 faserna komma från olika inkommande faser, dvs det skall vara 400V mellan faserna. I den nuvarande kopplingen hos dig så är uppenbarligen 2 trådar kopplade på samma fas, annars hade det inte gått att parallell koppla.

Om du inte ser till att alla trådarna kommer från olika fas, men installerar nya uttag på dem så är risken stor att du får en överbelastning på nollan. Att ha en nolla med samma area som en av faserna är bara OK om det är "riktig" 3 fas matning, annars riskerar du att nollan blir överhettad. När det rä riktigt gjort så kan strömmen i nollan aldrig bli större än strömmen från en fas. även om det gå ström i alla faserna. Har du 2 av matningarna från samma fas så kan du i värsta fall få dubbla strömmen i nollan, det är farligt.

Tanken var att dela på detta både i elskåp och i andra änden via kopplingsdosa. En av faserna har dock en elektriker redan lagt beslag på när han kopplade in krypgrundsavfuktaren. Så jag har bara 2 faser kvar att tillgå. Vad gör man föresten med den kabeln som blir "över" i detta fall. Kopplar den tillsammans med nollan? vid sidan av? tar bort den helt (krångligt då det är ganska långt)?

Du har alltså en trefasmatning som är uppbruten där fem trådar går till diskmaskinen och tre till avfuktaren. Jag tror du behöver byta elektriker, det låter som bäddat för framtida missförstånd.

Nä, två ursprungliga kablar parallellkopplade på en fas. Vid den kopplingen blev två faser outnyttjade i centralen. En av dessa har sedan en elektriker använt för att koppla in nya grejer.

Men frågan kvarstår, vad gör man med ledaren som "blir över"?

Anslut den inte, ev. sätta lite tape eller en toppklämma på ändarna.

Ok.... lämna den oansluten både i el-central och i dosa eller sätta en toppklämma brevid kopplingsplinten i dosan och en likadan i el-centralen alltså.... om jag förstått det rätt.
Man behöver alltså inte märka upp på något sätt?

Om du märker upp så kan det ju vara till nytta nån gång i framtiden, det är ju lätt nu när du vet hur det går den som i framtiden kommer och tittar kanske inte förstår lika lätt

hempularen skrev:
Liten (stor) varning. I en korrekt 3 fas installation så skall alla 3 faserna komma från olika inkommande faser, dvs det skall vara 400V mellan faserna. I den nuvarande kopplingen hos dig så är uppenbarligen 2 trådar kopplade på samma fas, annars hade det inte gått att parallell koppla.

Om du inte ser till att alla trådarna kommer från olika fas, men installerar nya uttag på dem så är risken stor att du får en överbelastning på nollan. Att ha en nolla med samma area som en av faserna är bara OK om det är "riktig" 3 fas matning, annars riskerar du att nollan blir överhettad. När det rä riktigt gjort så kan strömmen i nollan aldrig bli större än strömmen från en fas. även om det gå ström i alla faserna. Har du 2 av matningarna från samma fas så kan du i värsta fall få dubbla strömmen i nollan, det är farligt.
"elektrikern" har förmodligen kopplat om trefasmatningen till enfas i centralen.. Om inte är det skrämmande

Men kan/får man använda bara en nolledare till det han ska ha i köket, när han ska använda 2 faser?
/Mattias.

Elektrikern har nog inte kopplat om ett dugg. Däremot lade han beslag på en av de lediga säkringarna i 3-fasen (i elskåpet) och kopplade in sina ledare för avfuktarren där. Således fortfarande en ledig säkring, och den tänker jag använda till arbetsuttag i köket (+ att jag kopplar om för tvättmaskinen och säkrar ner så att det blir en normal 10A 1-fas anslutning med 3 st ledare.)

Det är en enfasmatning tråden handlar om som är tagen från en grupp. Då räcker det med en nolledare

MrNiceGuy skrev:
Elektrikern har nog inte kopplat om ett dugg. Däremot lade han beslag på en av de lediga säkringarna i 3-fasen (i elskåpet) och kopplade in sina ledare för avfuktarren där. Således fortfarande en ledig säkring, och den tänker jag använda till arbetsuttag i köket (+ att jag kopplar om för tvättmaskinen och säkrar ner så att det blir en normal 10A 1-fas anslutning med 3 st ledare.)
Nollan och fasen har du förklarat som att de är paralellkopplade därmed gjorde jag bedömningen att han måste ha kopplat om i centralen för annars borde rimligtvis säkringarna rycka..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.