Hej!

Har precis installerat nytt lamputtag i hallen. Lamputaget kan tändas från 3st knappar som är kopplade så här: Trapp -> Kors -> Trapp.
Se nedersta schemat: http://www.elmontoren.com/brytare/brytare.htm

Jag summrade allt innan inkoppling och allt verkade helt OK.

När jag nu mäter i lamputtaget har jag 230V eller 140V dvs. aldrig 0V. Har gått igenom allt flera gånger och hittar inga fel.

Behöver hjälp, vad gör jag för fel?

Det är inget fel. Ledningarna blir svagt kapacitivt kopplade till varandra när de ligger ihop och moderna instrument, även billiga, har tillräckligt hög inimpedans för att mäta spänningen över den lilla kondensator som bildas. Koppla in en vanlig glödlampa i uttaget och mät över så ska du se att det blir 0 volt.

Tack för hjälpen!

En lampa i och 0V. Perfekt!!

Höll på att bli av med håret ett tag där.. =)

jag kan meddela att även en Phasen-penna reagerar på den inducerade spänningen i en ledare. den lyser även om jag pekar mot datorns bildskärm.

Säkra prylar dom där Fasiken-också-pennorna! :D

pefo skrev:
Säkra prylar dom där Fasiken-också-pennorna! :D
Smidigt instrument som man alltid har nära till hands, dock inte så pålitliga i alla lägen ;)

electrocuted skrev:
jag kan meddela att även en Phasen-penna reagerar på den inducerade spänningen i en ledare. den lyser även om jag pekar mot datorns bildskärm.
Har du en CRT så har du 15-27 kV spänning innanför glaset, Har du en platt så vette gudarna men det kan vara så att skärmen är jordad och du själv som fungerar som antenn och phasen reagerar.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.