Håller på att pyssla med parametrarna i elverket.
Funderar på hur man ska göra för att skydda prylarna på bästa sätt.

Utrustning:
Diesel elverk, UPS och Kontaktorer för tillslag av nät / generatordrift.

I daxläget går elverket igång efter 6s nätbortfall och slår in kontaktorn för generatordrift efter 20s.

När nätet kommer tillbaks väntar den 10s och slår om till nätdrift med 1s mellan skiftningarna. (sedan efterkyler motorn i 2min)

Grejjen är den att UPSen klarar minst 10 minuter. Jag kanske ska låta utrustningen gå på UPS längre än bara 20s?

Jag funderar på att laborera med tiderna för att undvika ev strömspikar och annat som uppkommer vid den automatiska återstart nätbolaget gör och det t.ex fortfarande ligger ett träd på linjen...

Fråga2: vilka är tiderna för automatisk återställning av nätströmmen som nätbolagen kör med?

Oftast försöker man minimera gångtiden på batteri då det tar lång tid att ladda upp dem igen, typiskt 12-24 timmar. Väntar du 2 minuter innan generatorn startar så klarar du bara ca 5 avbrott. Om den yttre matning är instabil en dag kan man köra slut på gångtiden på batteri.

Ju tidigare man försöker slå om till generatordrift desto mer tid har man på sig att felsöka om generatorn inte går in som den ska.

Ja det låter logiskt. När det åskar rejält så kan man ju frå flera korta avbrott under t.ex en timma.

Varje startförsök pågår i fem sekunder och sedan en paus på fem sekunder.
Antal startförsök är också fem.
Frågan kvarstår dock hur länge man skall köra på generatorn fastän nätet kommit tillbaks.
Ingen som vet vad standardvärdet är mellan avbrott och återstartsförsök är på nätet?

Det beror på hur skydden är inställda i ställverken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.