Redigerat:
osram dot it eller philips spoton är inget alternativ?.. bara en tanke.. vet att det inte e riktigt svar på din fråga men men...

Med tanke på att det är vanlig glödtråd så att säga, iof inte riktigt lika, men nästan så kvittar det om det är växel eller likspänning.

Jag har kört 12V-spotar på 14,4V NiMh ackar utan att än behöva byta en enda lampa. Detta trots att en fulladdad ack ger ~16V så risken att livstiden blir bara 10% tror jag är liten.

mycke_nu skrev:
Ett laddat bilbatteri ger ca 14 volt så det finns risk för att livslängden blir ganska kort, nedåt 10% av livstiden vid 12 V, men det kommer att lysa rejält (ca 190%) medan det varar!

[länk]
när generatorn laddar ja, men i en husvagn är det ingen laddning och då ligger det runt 12v, oftast lägre,

electrocuted skrev:
när generatorn laddar ja, men i en husvagn är det ingen laddning och då ligger det runt 12v, oftast lägre,

Visserligen kommer jag köra med underhållsladdare typ c-tek på batteriet när det finns 230V att tillgå.

12 volts dimmer i mellan då..

En dimmer i vanlig mening fungerar endast med växelström. Jag skulle valt spots med LED eller lågenergi för att få betydligt längre drifttid på batteriet.

Sätt diodspottar istället för halogen! Tar mycke mindre ström.. Jag köpte 3pack diodspottar för typ 299:- på Jula som jag satte där bak i firmabilen.. funkar perfekt

67056.jpg
Dimmer, 12V/60W, silver
Frilight Högkvalitetsdimmer för 12V halogenbelysningar. Max 60W. För infälld montering. Mått: 60x60x29 mm. Monteras i Ø54 mm hål.

199 kr på www.kjell.com

mrfrenzy skrev:
En dimmer i vanlig mening fungerar endast med växelström. Jag skulle valt spots med LED eller lågenergi för att få betydligt längre drifttid på batteriet.
Därför skrev jag "12 volts dimmer"

Ni måste lära er skillnaden på likström och växelström, el_richard vet nog men det verkar lite slentrian. 12 V finns som både DC och AC.

Det är inga problem att göra en dimmer för likström, sitter i varenda batteriborrmaskin utom Makita vinkelmaskin, åtminstone äldre maskiner.

Enligt ELFA:s faktasidor så har en glödlampa halva brinntiden om den drivs med likström jämfört med växelström.
LED belysning funkar bara med likström.

Protte

prototypen skrev:
Ni måste lära er skillnaden på likström och växelström, el_richard vet nog men det verkar lite slentrian. 12 V finns som både DC och AC.

Det är inga problem att göra en dimmer för likström, sitter i varenda batteriborrmaskin utom Makita vinkelmaskin, åtminstone äldre maskiner.

Enligt ELFA:s faktasidor så har en glödlampa halva brinntiden om den drivs med likström jämfört med växelström.
LED belysning funkar bara med likström.

Protte
ha ha ha.

Hur många bilbatterin har växelström???

Jag svarade trådskaparen..

:-)

OK. Har lurat på LED-belysning med tycker fortfarnande det blir knasigt ljus. Med tanke på vad några halogenspottar drar, hur lite man egentligen har lyset tänt på sommaren och det faktum att jag har två 90Ah batteri i vagenen så känns det som brinntiden även med halogen kommer att bli "tillfredställande"...

Tack, el_richard, för tipset om dimmern förresten!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.