Finns där något sjyst program till att göra elschemor, kraft och manöverschemor och sen även simulera det hela genom att trycka på nån startknapp och då se om allt fungerar, ex om motorn vänder vid en fram och back koppling etc.
Även intresserad av något bra program till att starta från grunden och lära mig nån variant av plc laddersystem. (helst vara enkelt att förståoch använda) :)

Jag använder Zelio Logic ibland när jag skall göra små mini PLC grejer ... både ladder och FDB.
Tror inte det finns någon läromedel i programform blir till att läsa böcker om du skall lära dig programmering m.m.
Programvara för Zelio, går att leka och simulera PLC-program i det (v4.3 är senaste) :> Schneider Electric

Tack för tipset...

Mycket läsande och praktik ingår ju för att bli en fena i plc teknik, men man får ju börja nånstans :)

Finns många som är duktiga på att programmera plc och likanande styrsystem ... men problemet är att man måste vara väl insatt i det man skall styra/reglera också.
Men börja och kolla ... aldrig fel med lite ny kunskap i huvet.

För att leka lite på komponentnivå är Multisim / Electronic workbench en alldeles ypperlig simulator att testa hur el fungerar.

För att komma igång med PLC-programmering finns GX IEC Developer från Beijer där man kan ladda ned en gratisversion av programmeringsverktyget (dock begränsad till 512 programsteg men det räcker till en början).
Med denna programvara programeras Mitsubishi´s Melsec-PLC´er.
Det skall även finnas en simulator från Beijer men jag har inte testat den själv.
Eftersom denna följer IEC-standarden kan man köra de 5 programspråken: FBD, Ladder, SFC, ST och IL.

Själv håller jag mest på med ABB och Siemens PLC, men har använt detta programmet mycket till små Melsec-system.

På Beijers hemsida finns även en del guider i programmering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.