bax skrev:
Finns det CEE-honor där man kan ändra fasföljd?
QUOTE]

Nej, bara hanar.

Tänkte väl det.

bax skrev:
Känner mig ganska säker på att allt för många skulle ändra fasföljden på den utan att sätta kabeln spänningslös först om det var i honan man ändrade. Lite mycket spänning i tillvaron kanske?

Personligen vill jag avråda från att använda dessa, såvida de inte ändrat kontruktionen på dem numera. Är det fortfarande så att de tvinnar kablarna inuti kontakten så kan ni ju själva se risken med detta.
Har ett förflutet i verktygsförråd där många av dessa kablar hade tvinnats sönder i kontakten så man aldrig såg vad som hände innan det var för sent. Som ni alla förstår vet man heller inte vad som sker, om den går av helt, om det kortsluter, om det reducerar arean så det blir för varmt etc.
Av denna anledning rekomenderar iaf jag definitivt att man hellre använder sig av en övergång för detta, alternativt justerar uttag/maskiner. Vi gick helt enkelt över till färdiga mellanproppar med CEE-hona och -hane som vänder fasföljden. Bara att koppla imellan.

Allt har inte blivit bättre med CEE. De är väldigt tröga att dela och det händer alltför ofta att någon har dragit i själva kabeln. Med avbrott som följd. Detta var bättre med gamla SEMKO 17 metallhanskar. Jag efterlyser en uppgradering av CEE. CEE blir billigare och billigare men tyvärr sämre och sämre.

Det finns ju förgreningsdosor som har olika fasföljd i uttagen. Bara att välja vilket uttag man kopplar in sig på.

Eller också använder man en 'inline' vändare, en adapter som man sätter i uttaget. Världens kortaste skarvkabel! ;)

Redigerat:
Smart Pefo. Det har jag inte tänkt på. Man kan ju sätta upp två uttag med olika fasföljd i verkstan. Billigt, och finns alltid till hands.

/m

Bax>Visserligen men man byter väl ut det gamla uttaget till ett CEE-don och använder en skarvsladd med CEE-don?
I alla fall så utgick jag från det eftersom jag vägrar använda de gamla uttagen.

/Kent

grävaren skrev:
Allt har inte blivit bättre med CEE. De är väldigt tröga att dela och det händer alltför ofta att någon har dragit i själva kabeln. Med avbrott som följd. Detta var bättre med gamla SEMKO 17 metallhanskar. Jag efterlyser en uppgradering av CEE. CEE blir billigare och billigare men tyvärr sämre och sämre.
Det finns olika kvaliteer på CEE-don på ett sätt som inte fanns "förr", dyra CEE-don är inte trögare än gamla semko17 men de billigaste är skräp.

snickarboden skrev:
Bax>Visserligen men man byter väl ut det gamla uttaget till ett CEE-don och använder en skarvsladd med CEE-don?
I alla fall så utgick jag från det eftersom jag vägrar använda de gamla uttagen.

/Kent

Jovisst!
Jag fattade det som att kabeln skulle en sväng till farsan ibland, som hade SEMKO17 all-over. Missförstånd?

Eftersom det stryker med en svensk varje år pga SEMKO17 så använder jag dem inte heller med mindre än jag har handskar på mig, gärna stövlar också. Min Farsas gård är nerlusad med dessa uttag, och han vägrar i sten att byta ut dem.

bax skrev:
Jag har bara sett hanar, och i trådskaparens fall är ju hanen en SEMKO17.
Finns en variant

Fasväxlarna har ett intag och ett uttag som är korskopplade så den kan du sätta lid hur som helst och varsom helst, ganska smart faktisktl.
Finns både 16A och 32A växlare

E19 644 70

Redigerat:
Bax, det stämmer att kabeln skall lånas ut då o då... om den byggs dvs.
Funderar seriöst på att ta fram lille mejseln och byta uttaget så länge.

Om du är rädd om far, bygg inte kabeln utan se till att han fixar sina gamla uttag istället.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.