Elkablarna i väggen som ska vara till badrumslampan över handfatet sitter 15cm för långt ner. Alla 3 kablarna, +, -, jord hänger ut genom ett 2,5 cm borrat hål i kaklet och ingen lampa är ännu inkopplad. Inne i väggen är de 3 kablarna omslutna av ett vitt plaströr. Väggen består av 2 lager gipsskivor, 4,5 cm reglar och bakom regelstommen spånskiva till angränsande rum. Bör jag täppa till det gamla hålet? Det kommer att döljas av badrumsskåpet.

Kan/bör jag, som inte har nån elutbildning göra följande:

1. Stänga av strömmen i hela huset (egen villa)
2. Borra ett nytt hål med hålsåg.
3. Ta bort de röda säkerhetsplupparna som sitter på varje kabel.
4. Sticka in nån smal grej (tipsa gärna om vad) för att fiska upp kablarna och dra ut dem genom det nya hålet.
5. Låta en elektriker koppla in badrumslampan.

Nu undertiden jag skriver bestämmer jag mig för att jag inte vågar. När jag borrar kan jag ju råka borra på elkabeln som jag vet går upp mot vinden. Jag vet inte heller hur man sätter fast de röda plupparna igen. Är det brukligt att elektrikern gör hela grejen, dvs 1-5?

Det är nog brukligt att överlämna till en elektriker , ja.

Ja.. de dära vill du inte göra själv! :)

Om vi bortser från problemet med flytten av ledarna,
så är väl inkoppling av en lampa till befintliga ledare den enda fasta installation man får göra utan behörighet?

/Hasse

Jag tycker snarare att den här gäller:
http://www.elsak.se/download/18.606c2407114b17ea10780001445/2007-2.pdf

Elinstallationsarbete som får utföras utan krav på behörighet ....
....2 .Fast anslutning och byte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen i bostäder.....

Badrum brukar innebära en och annan vattendroppe, om rörmockaren har gjort sitt jobb.
b_hasse har rätt, men detta fall är undantaget.

/m

det låter dom du bör överlämna hela jobbet till elektriker, du redogjorde tillexempel inte för hur du skulle flytta kabelröret till det nya hålet, kabelröret måste sticka ut från väggen, du får inte "fiska upp" kablarna och låta rörmynningen ligga dolt i väggen så att kablarna går lösa i väggen en bit, troligtvis blir man tvungen att hacka upp väggen för att komma åt att flytta upp röret, en av nackdelarna med dold installation.

snaggletooth skrev:
Det här gäller:

[länk]

och där står klart och tydligt vad man får och inte får.
Den där listan är inte fullständig. Fattar inte varför man inte kan lägga upp en korrekt lista om man nu ska ha en sida om vad som är tillåtet. Dokumentet som Macce länkar till är det som gäller.

pefo skrev:
Den där listan är inte fullständig. Fattar inte varför man inte kan lägga upp en korrekt lista om man nu ska ha en sida om vad som är tillåtet. Dokumentet som Macce länkar till är det som gäller.
Rätt, men kanske inte så lättläst för en lekman

En lekman har nog bäst nytta av 'Elsäkerhetspocketen' och den hittar man ju om man klickar vidare lite. :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.