2 355 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Elpanna med jordvärmepump?
Har tidigare skrivit en tråd angående jordvärme och ett hus vi tittar på som har jordvärme.
Vi hra inte fått något jättebra svar men det verkar som om de använt jordvärmen men upptäckt att de lagt ner för kort slinga och därför inte klarar sig helt på jordvärmen. När sedan deras jordvärmepump gick sönder valde de då att installera en elpanna.
Vi står nu i valet och kvalet om vi ska installera en ren elpanna och sedan ha luft-luftpump samt kamin eller om det finns någon panna som både har el men även koppling till jordvärmen?
Vad kostar isf en sådan?
Det bästa vore ju om vi kunde använda den befintliga jordvärmen och sedan bara köra med el de vintrar som är väldigt kalla då inte jordvärmen räcker pga för lite antal meter jordvärmeslinga.
Någon som vet?
Kontra att lägga ner ny jordvärme o pump, vad kostar det?
Vi hra inte fått något jättebra svar men det verkar som om de använt jordvärmen men upptäckt att de lagt ner för kort slinga och därför inte klarar sig helt på jordvärmen. När sedan deras jordvärmepump gick sönder valde de då att installera en elpanna.
Vi står nu i valet och kvalet om vi ska installera en ren elpanna och sedan ha luft-luftpump samt kamin eller om det finns någon panna som både har el men även koppling till jordvärmen?
Vad kostar isf en sådan?
Det bästa vore ju om vi kunde använda den befintliga jordvärmen och sedan bara köra med el de vintrar som är väldigt kalla då inte jordvärmen räcker pga för lite antal meter jordvärmeslinga.
Någon som vet?
Kontra att lägga ner ny jordvärme o pump, vad kostar det?
rättare sagt så funkar det som så att den tar värme ur slingan så långt det går, och räcker det inte så skjuter den till med elpatronen, så en sån VP blir alltid effektivare än en ren elpanna. och problemet hos er kommer vara att elpatronen kommer gå in oftare än om ni haft rätt längd. men som elmont skriver så kan man alltid lägga in en slinga till, t.ex. på andra sidan huset el nåt..
edit: frenzy var lite snabbare me tangeenterna
edit: frenzy var lite snabbare me tangeenterna
Lite exempel på värmepumpar kan du se här: http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1331
För att veta hur stor du behöver måste man veta en del parametrar om huset och räkna lite, det finns många exempel på detta på värmepumpsforum, där finns även folk som installerat själva.
För att veta hur stor du behöver måste man veta en del parametrar om huset och räkna lite, det finns många exempel på detta på värmepumpsforum, där finns även folk som installerat själva.
ja du, gå ner i vikt känner jag inte för så jag får nog anlita någon ;-)thewolf skrev:
ja jag får leta vidare så får vi se vad jag hittar för något. tack för hjälpen!
Klicka här för att svara