Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej! Har rivit ner vårat sovrum till grunden och reglat upp igen. Min fråga är hur mycket med elarbetet jag får utgöra själv? Fanns ingen el från början endast en utanpåliggande som idag är borttagen...

Får jag sätta "dosor" och slangar och dra själva kablarna? Så att en elektriker sedan bara kan komma och kolla ihop allt?

Eller ska jag låta elektrikern dra "kablarna" och endast sätta dosor och slang?

Tack för svar....

Du ¨får enligt föreskrifterna göra noll och inget av en nyinstallation utan behörighet.

Enligt reglementet ska elektrikern göra allt, de enda du får göra är att titta på och betala räkningen.

Men helt hopplöst är det inte, prata med din elektriker så kanske ni kan komma överens om att du gör en viss del efter hans instruktioner. T.ex. dra rör.

//Patrik

Kanske Ptrik, men enligt föreskrifterna så går det inte så, då måste elektrikern säga att han gjort hela installationen från grunden, och rören är i allra högsta grad del av installationen likaså dosor.

Är det verkligen riktigt ?? Rör och dosor en hög grad av installationen ?
Vart går gränsen åt andra hållet då? Skruva i glödlampan eller trycka på strömbrytaren ?
Rör och dosor kan vilken idiot som helst montera, t.o.m jag .. :o)
Lite sunt förnuft efterlyses. Är det inte fackmannamässigt som gäller förberedelserna ?

Kan hålla med dig till viss del, det kunde varit ok att dra rör och sätta dosor i samråd med elektriker i vissa fall kanske men det faller kanske på ansvarsbiten och i en elinstallation har elektrikern fulla ansvaret så då vill de flesta ha gjort allt själv för att undvika fel.
Har man ritning att gå efter och ska dra rör och sätta dosor kan man ju tycka att inte mycket kan gå fel men felaktigt gjort så går inte kabeln att dra i sen, vägguttaget når inte in till dosan osv..
Förr var det mer hantverk att dra rör också, skulle bockas grannt och pusslas ihop, idag drar de flesta slang.

Slugge skrev:
Förr var det mer hantverk att dra rör också, skulle bockas grannt och pusslas ihop, idag drar de flesta slang.
Slangen i sig är lätt att dra ... men har hört flera elektriker gnälla över kunder som dragit slang själv (böjar hit och dit, inte fäst slangen etc.) och sedan är det ett litet helskotta att få i kablarna.

Men det är la många som drar slangar och sätter dosor och bygger in det sen ropar på en elektriker?

Slugge skrev:
Kanske Ptrik, men enligt föreskrifterna så går det inte så, då måste elektrikern säga att han gjort hela installationen från grunden, och rören är i allra högsta grad del av installationen likaså dosor.
Ja, men man får skilja på föreskrifter och verkligheten. ;)

Det är olagligt att svartjobba också...

//Patrik

Brukar det bli mycket gnäll från elektrikerns sida då om man gjort allt arbete med sladdragning, slang osv så att det bara är att koppla in eller brukar dom fixa det?!

Se till att elektrikern är med från början, har du lagt rör och dragit tråd så vill nog ingen bara koppla ihop det utan att veta hur det ser ut.
Är lite finesser med att lägga rör, har man noll erfarenhet är det inget man bara gör.

Coffsson skrev:
Men det är la många som drar slangar och sätter dosor och bygger in det sen ropar på en elektriker?
Risken är att du kan få ropa väldigt länge innan du får nåt svar......

jesped skrev:
Är det verkligen riktigt ?? Rör och dosor en hög grad av installationen ?
Vart går gränsen åt andra hållet då? Skruva i glödlampan eller trycka på strömbrytaren ?
Rör och dosor kan vilken idiot som helst montera, t.o.m jag .. :o)
Lite sunt förnuft efterlyses. Är det inte fackmannamässigt som gäller förberedelserna ?
Som sagts i tråden. Det är behörighetskrävande att dra rör/slang och sätta dosor.

Skälet tror jag dels är att det faktiskt finns lägen där en felaktig dragning kan bli farlig. Men mest är det nog formellt. Enl. lagen så är det behörighetskrav på att göra en elinstallation, rören och dosorna är en del av installationen efterssom de trådar man drar i (FK) inte har tillräcklig isolering, rören är en del av isolationen. Därför går gränsen just där.

Samtdigt så äre det ganska vanligt att rör och dosor sätts av obehöriga, men då är det viktigt att man avtalat med en elektriker först. Fast det är fortfarande lika olagligt (hypotetiskt 2års fängelse).

Klart vem som helst kan montera dosor och dra rören men det underlättar om de förläggs på ett vettigt sätt så klantar som jag kan gissa var de finns.
Det krävs lite erfarenhet för att få det där med rören att funka med och det finns tillfällen då t o m erfarna elektriker får klia sig i huvudet.
Underskatta inte planeringsjobbet för det är det som det handlar om med rördragningen och sen gäller det att få det rätt med så inget släpper när väggen t ex är kalklad och all inredning sitter uppe.

Det är faktiskt enklare att dra trådarna sen än att få ihop planeringen av rören så jag förstår definitivt att det är behörighetskrävande.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.