Hej,
har en el radiator som värmde dåligt i vintras (blev ljummen), så tittade lite närmare på den.
Den är märtkt till 400V och verkade gissningsvis vara rätt inkopplad (till svart och brun ledare, en vit lös ledare fanns där också väl isolerad med ett varv tejp) men spänningen var bara 230V mellan den svarta och bruna.
Är ingen elektriker själv så vet inte om detta är tänkt att vara så, ingen vet heller vem det är som har gjort installationen eller om det finns någon ritning på elen. Så jag undrar om det är möjligt att lista ut hur ledningarna är dragna innan man lämnar över det hela till någon mer kunnig?

Allt är möjligt men om du inte vet hur du skall mäta och vet hur det skall kopplas så bör du lämna över det till någon med mer kunskap.

I korthet så är det 230 V mellan fas och nolla och 400 V mellan två faser men jag hade låtit någon kollat över dragningen från central till förbrukare.

/Kent

Har du 230V på ett 400V-element, får du bara ut c:a 1/3 av märkeffekten. Förmodligen från första början har det nog varit ett 400V-element med tanke på färgerna, sen byttes det till ett 230V-element och en omkoppling gjordes då i centralen (troligtvis), så nu är det dags att koppla om i centralen igen.

@snickarboden: Nej vet inte riktigt vad de menar emd 400resp 230V etc, kan bara gissa på att det är liknande vad jag skulle mena med det men det vet man ju aldrig :)

@snaggletooth: hm, det låter ju...kul, får se om jag kan lyckas lista ut vart alla kablar går och rita mig en egen karta, vem vet jag kanske hittar både elvis och jimmy hoffa :)

Tack för svaren ni båda

Ja, det är en bra ide att kolla hur det är kopplat och sedan återkomma till oss. Vill det sig illa matar gruppledningen fler element där vissa av dem vill ha 230V... Nån med dålig insikt har ju gjort en tabbe och installerat ett 400V-element, och nån före det har troligen gjort en fulfix och kopplat en svart eller brun ledare till nollplinten i centralen (förhoppningsvis är det tydligt uppmärkt).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.