Om man vill bygla sin noll skena i centralen för att få flera fästpunkter till nollorna jag har 2 st 1.5mm nollor har jag sett som sitter 2o2 på en plint vilken, dim på kabel ska man ha FK 6mm räcker det eller ska det vara grövre eller mindre? .
Kan man bygla vilken plint som helst till en på skenan under för att få en sjyst anslutning.
Min sista bygel är redan kopplad till jordfelsbrytarn tror jag kan jag då ta en annan plint o dra ner till skenan under??

MVH
Texastaz

ja blå RK6mm2 är det du ska ha, och så brukar det ju vara en eller två plintar som är gjorda för grövre tråd, använd dom för att bygla över.

Kan det vara den med 2 skruvar på istället för en? annars är det väl kanske en på änden av sidan där vinkeln går över halvmånen. den är upptagen av kabeln till jordfelsbrytarn kan jag ta den med 2 skruvar på tror ni det ser ut att vara en säker anslutning?????

Jag kan tillägga att anledningen till att det ska vara 6mm2 i centraler är att största säkringen som passar i gänga II är 25A, alltså det 6mm2 klarar.

ja den brickan som sitter med 2 skruv är avsedd för de grova ledningarna, du får lägga 2 ledare av samma typ (RK) och samma area under dessa klämmor, på så vis kan du bygla vidare till alla 3 nollskenorna.

Fint som snus jag ska ta o göra riktigt i min central o bygla över till den andra noll skenan och sätta en nolla på en klammer. Kan jag ha 2st 1.5 mm på samma klammer i en vecka tills jag är klar med köket? Jag måste få upp ett fungerande kök kärringen börjar tröttna på Mc Donalds o pizza.

ja innan jag bytte central låg det väl 5 ek av varierande storlek under samma klämma och det funkade så du klarar dig nog i en vecka

Jag har sett installationer med 11 jordar från olika kablar under samma överfall, dock ett tvåskruvars överfall. Fast jorden fyller ju ingen funktion så länge allt är ok, annat är det med nollan, den kan ju behövas...

Det var det jävligaste men rätt ska va rätt när man gör grejorna själv.
Det är därför jag tycker att detta forum är så bra även fast man kanske vet hur det ska vara och hur det ska göras är det aldrig fel o dubbel kolla och få tips.
Tack alla hjälpsamma
MVH
Texastaz

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.