Efter ombygge i samband med en vägg/trapp/hylla har jag två tja, ska vi säga utskjutande nischer där jag skulle vilja få in två spottar i varje för belysning av trapp och trappuppgång. Problemet är att det är ganska tajt, och jag har ingen möjlighet att bredda dom heller utan att det kommer se tämligen konstigt ut.
Ska ta någon bild när jag får tag på kameran, men tänk en rektangulär låda byggd av 45 * 45, där det är 16 cm mellan de parallella reglarna i "botten" där spottarna ska sitta. Höjden är inga problem, och en bit upp så blir lådan bredare in i väggen, så det finns gott om luft, men om jag tar upp ett 70-80 mm hål, så har jag alltså bara 35-40mm på varje sida om spotten till regeln (på två sidor, åt andra hållet finns det gott om plats då lådan är tämligen avlång).
För de vanliga spottar jag kikat på är det alldeles för lite för värmen/brandrisken. Men hur är det med LED-spottarna? Går de att montera så pass tajt, dom genererar väl i det närmaste ingen värme alls med sina fjuttiga watt-antal eller?
Tips på spottar som klarar detta? Gärna vinklingsbara också även om det inte är ett måste. Det ska sitta två par till två olika brytare så jag antar att det blir 4st spottar och 2 st transformatorer jag behöver i det fallet. Gärna tips på både spottar och transformator som går bra att bygga in. Skulle behöva beställa dom ganska omgående
EDIT:
Kikade t.e.x på en
sån här, dom verkar inte helt tokiga, men det står ju tyvärr ingenting om vad det krävs för mått runt själva spotten för brandrisk, bara själva inbyggnadsmåtten ? Eller behövs det ingen luft alls runt en sån här typ av spot?
// Peter