C
Hejsan!
Jag behöver köpa kabelskyddrör IMORGON, så jag undrar om någon känner till någon butik som har dito, av den dubbelväggiga typen, dvs med slät insida (inte rinkabyrör alltså, dom har bara enkelväggigt, där insidan också är korrugerad. lagom skoj att dra igenom en jordkabel genom den..)

edit: bör sälja på meter också, har inte lust att köpa en hel rulle när jag ska ha typ 6 meter eller nåt i den stilen...

Redigerat av moderator:
Varför kabelskyddsrör till en jordkabel?

C
För att kunna dra annat i den också senare, och för att elektrikern drar elen om ett år eller nåt när garaget är klart, men plattan ska gjutas om ett par veckor...

Dra i ett dragsnöre så länge. Om du tar ett 110 rör så får du i det mesta. K-Rauta har såna och säljer per meter.

C
Nja, 110 mm känns lite i överkant faktiskt, jag tror det räcker med 50 mm. Men jag gissar att K-rauta har det med?

Eftersom du vill ha den släta modellen (klokt) så minskar antalet inköpsställen drstiskt.

Elfirma/elgrossist.

Ja det har dem. Men inte den släta.Hur tjock kabel skall du ha di och hur lång sträcka?

• Gilla
kirill2
  • Laddar…
Hornbach utanför malmö har den "gula med svart slät invändigt". Yyvärr bara i 50m rullar och för en bit över 1000 kr. Tror det var 1090 kr.

C
det vart den som inte är slät på k-rauta. 8 meter rör, fast det går nog bara åt 6-7 men det är bättre att ha extra. En 5G6 eller 4G6+6 tänkte jag, vet inte riktigt än. Elektrikern får bestämma... Han kan få eländet med att dra igenom kabeln också.

Borrade btw hål till röret idag. 275 kronor för maskin plus borr på ramirent, mot 1500 plus moms hos den lokale håltagningsfirman.

Se till att göra böjarna jättestora för en sån kabel är rätt styv...

C
Jo, det är väl säkrast det. Dock blir det nog inte jag som lägger böjarna, utan grävaren. Jag ska dessvärre inte vara hemma på måndag när han kommer och gräver, utan han får dika ur och lägga ner den själv. Jag sticker den bara genom hålet och tätar till, tänkte jag, sen hänger jag upp den med ett spännband i väggen.

Funkar det med cascos PU-lim (det med gröna korken) för att täta röret mot betongen i källarväggen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.