Slugge skrev:
Snaggeltooth, menar du att gul/grön kom i samband med plastkablar som standard för jord eller?
Nja, plastkablar fanns redan innan man ändrade färgstandarden runt 1970.

Slugge: kika på bilden och läs första inlägget igen, den gamla kabeln som har skarvats är även den 2,5mm². Att ha större area dom sista metrarna ger inga fördelar.

Fotografen: Hade inte bekymrat mig om jordkabelns PEN, det är likadant på massor av ställen, däremot grena till 2,5 mm² PEN med installationskabeln, här är det större risk för fel.

Frenzy: Du ser väl att matarkabeln är dubbelt så grov som den andra..

som sagt, jag skulle lagt ihop både blå och gulgrön och biledare i den nya EKLK kabeln för att få >5mm2 PEN, och höja säkerheten.

electrocuted skrev:
som sagt, jag skulle lagt ihop både blå och gulgrön och biledare i den nya EKLK kabeln för att få >5mm2 PEN, och höja säkerheten.
Och lite gulgrön tejp runt det och en liten blå markering. :)

//Patrik

givetvis! jag har sett att det finns speciell PEN-tejp som är både grön gul och blå och så står det PEN längs med, men har inte sett var man köper den..
jag gör som så att när det gäller EKKJ så tvinnar jag först flätan, sen tar jag fram gulgrön tejp och börjar längst in vid manteln och tejpar hela flätan, och i änden sätter jag ett varv med den blåa tejprullen om det rör sig om en PEN.

Lämpligen hos din grossist, angående köpa PEN tape

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.