Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Svar ja, 230V Och det måste vara en spis som kan kopplas in på en (1) fas. Dom flesta 230V-spisar kan kopplas in på 2 eller 3 olika faser, men det är inte säkert att de kan kopplas på en enda fas pga intern dimensionering av nollan.
1 svar · 2,0k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Då är det väl min plikt att påpeka att det installationmomentet du tänkt utföra är behörighetskrävande och ganska olämpligt hempularprojekt. Med det sagt så gör du sedan som du bestämmer. (Mest troligast är att du redan vet allt sånt, men hellre påpeka det en gång för mycket, än en gång för lite.) //Patrik
5 svar · 4,8k läst
·
B
BigGitt: Och idioter. Nej. Nu är den bortkopplat och kabeln ligger direkt ut från centralen utanpå. Garanterat utan några gömda dosor.
11 svar · 1,6k läst
P
PST: Be att få offerterna separerade på materiel & arbete ! (Annars svårt att veta, har de samma materiel i de två offerterna?) (För ev ROT bidrag är det ju dessutom bara arbetet som kan dras av, så se till att kräva både offert & fakturor ordentligt specificerade och arbete/material åtskilda) Gör sen en lista på det materiel som används och kolla mot tex internethandeln vad du kan köpa
1 svar · 919 läst
Y
Yrrol: Jajust, den dosan har jag kollat flera gånger (tror rentav jag köpte en engång i tiden). Nackdelen är att den tillhör nya generationen som är 1cm högre än de gamla dosorna och kommer då sticka ut 1cm från innertaket... fast i nödfall kan jag kanske lyckas bygga om träreglarna lite..
8 svar · 1,5k läst
D
danne007: [citat] Vad menar du?
12 svar · 2,6k läst
T
tvik71: Tänk på att 1216H har 5 styrbara reläer. Jag använder endast 1 i nuläget.
10 svar · 6,9k läst
apersson850
apersson850: För övrigt är 10 lampor om 35W lika med 350 W, inget annat. Vi har nominellt 230 V i Sverige, liksom i de flesta europeiska länder, om än inte alla. Men den som råkar bo nära en transformatorstation har lite mer, den som bor längre bort lite mindre. Den som mäter när belastningen är låg ser lite högre spänning, osv.
8 svar · 7,7k läst
B
b2b2: 85m. Eventuellt dax för uträkning och dimensionering av rätt kabel.
3 svar · 3,2k läst
P
patrikberntsson: "Detaljplanen antogs av kommunfullmäktige 2007-01-29." Däremot vet jag faktiskt inte om elskåp mm fanns med då. Får ringa nån på kommunen och fråga. Telia-skåpet såg riktigt nytt ut faktiskt.
6 svar · 3,1k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Eller ännu bättre, kombinerar alla fickor man har på byxorna tillsammans med en rejäl verktygsväska. :) //Patrik
38 svar · 3,4k läst
tallmilan
tallmilan: Taget !
7 svar · 935 läst
·
Glufsglufs
Glufsglufs: [citat] Fast nu räknar man inte som du tror när man kalkylerar på ett jobb som elfirma samt att hur du än vrider och vänder på det så kostar tiden och det går åt mer på ett smart hem jobb än ett traditionellt. Att ta 20 kr för FK är ju överdrivet så det kan jag inte försvara men att IT skulle gå på mer marknadspris än elektriker är inte sant helt och hållet. Att komponenterna
78 svar · 17,8k läst
GK100
GK100: Ditt problem verkar ju ligga någonstans i manöverkretsen. Gå igenom den och sök efter lösa, dåliga anslutningar o.dyl. Har du ett schema blir det lättare för dig att se mer sannolika punkter där det kan fallera. Tidreläet skulle kunna vara skyldigt, och även hjälpkontakter på kontaktorerna. Spänningsfall kan du nog utesluta. Tiden ställer du så att motorn inte ökar mer i varvtal
1 svar · 2,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Flera faser i en kopplingsdosa är ok. Alltid bra att märka upp ordentligt bara. Det finns dosor som det går att montera en förskruvning på. Men normalt behövs ingen dragavlastning om jordkabeln är klamrad. Om den kommer upp oskyddat från jorden så ska den skyddas med ett U-rör ca 1 meter upp på väggen. Finns på Biltema.
27 svar · 23,7k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Dåså, då kommer det funka d^_^b
10 svar · 3,0k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Här heter de också tiptop
40 svar · 15,6k läst
E
el_richard: tvättstuga räcker med ip 20
7 svar · 2,3k läst
Rrrrr
Rrrrr: Finns plats för överspänningsskydd. Och mätare ska nog också rymmas.
7 svar · 1,6k läst
A
Akzid: [citat] Om listen är avsedd för starkström så det som vilken ellist som hällst bara det att den är utformad som en golvlist. Men att göra egna urfräsningar i en vanlig trälist tycker jag inte är ok.
15 svar · 3,8k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: [citat] Jo, det är så att Theben tillverkar dom åt ELKO. ELKO hänvisar till Theben om man har funderingar över uret.
10 svar · 6,4k läst
P
PST: Finns även stor skillnad på pris på själva JFB-na. "Hager eller Malmbergs".. Appropå ROT, du får bara skattereduktion på arbetet, så se till att offerten separeras i de posterna. Men 8kSEK är ett överpris utan like,..
5 svar · 2,7k läst
P
PST: Är väl inte värre än att stoppa i en diazed utan huv i centralen...det går det också..
10 svar · 2,4k läst
ybu
ybu: Zach; Är detta rör du pratar om ca 7 cm i diameter? I så fall är det inte ett rör utan en dosa, som du kommer få mycket svårt att dra ut ur väggen. Som tur är finns andra lösningar på problemet, två förslag som kommit upp här är bra; Skär bort det som sticker ut av dosan och fäst insatsen med små spax-skruvar som inte spräcker panelen (vad är 'nya' väggen gjord av
32 svar · 6,3k läst
GK100
GK100: Inom elservomotortekniken får vi nog praktiskt sätta moment ≡ vridmoment vad gäller uppgifter i handböcker, manualer, datablad osv. Storheter som kunde verka förvirrande brukar där benämnas korrekt som tex masströghetsmoment för roterande eller linjärt förflyttade laster.
4 svar · 996 läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Det förekommer härådär fortfarande, äger ett torp som hyrs ut och det uppgraderades till trefas i mitten på 90-talet, elverket hade som policy att inte ta betalt för detta utan det kostade "bara" mätarskåp, ny central osv. Hade elverket velat ha "listpris" hade det varit enfas än.
5 svar · 1,8k läst
H
HenrikHuslöse: [citat] Av historiska skäl. EKRK hade ju ingen biledare fram till för några (tio?) år sedan. Sedan kom man på elsäkerhetsverket på att den inte uppfyllde de då rådande allmänna kraven på elkablar. Därför fick man hastigt och lustigt införa krav på biledare. Det fick det smått komiska resultatet att det finns EKRK med två ledare och biledare, men biledaren inte får användas som
22 svar · 8,8k läst
J
Janneman: Det är ett enkelt trädäck som jag skall bygga. Skall ligga direkt på gräset så att möblerna inte blir så skitiga. Har köpt ett gäng 220 V stolpljus som jag skall skruva fast på däcket. Borrar hål och drar upp kabeln underifrån. Finns inte så mycket plats under trädäcket att lägga kabel på. Tror det är snyggast om den ligger under marken och bara kommer rakt upp genom
5 svar · 1,2k läst
J
Jasse64: [citat] Jodå, motorn går som den ska. Från början var det så att motorskyddet löste ut och jag fick rådet av en elektriker att byta. Motorskydd försämras uppenbarligen med tiden och mitt är från-75. Sagt och gjort, jag bytte med hjälp av råden i tråden ovan. Jag var klar över att motorn kan gå åt fel håll beroende på hur faserna är kopplade. Det som var förbryllande var
13 svar · 10,8k läst
Y
yxis: [citat] Det här är nog också en favorit i repris, men jag har lekt med tanken att köra ADSL-modem och DECT-bas batteridrivet, och ladda batteriet med typ 230V elmotor, rem och bilgenerator, och sedan köra fiber eller trådlöst nätverk vidare från routern. Nu när stugan inte längre är permanentboende så är det inte så aktuellt längre, jag kan stå ut med att dra ur kablar när det
37 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.