gadu^ skrev:
Men lol, gestapo förhör här ju... :D jaja, det var den värsta fulkopplingen, två FK från en stickpropp... nog om det nu... :blushing:
:cool:;)

//Patrik

Man kan göra det tricket i en apparat också (t.ex. från chassiekontaktdon till kretskort).

Stackars lödkolv...

-MH- skrev:
Första gången får man en hjärtattack när JFB löser ut trots att säkringen var utskruvad ("vafan, tog jag fel säkring???"), sedan vänjer man sig och svär bara över att man hade glömt att det kunde hända. :)
Jag har nog endast vid ett tillfälle lyckats att *inte* någon gång under arbetets gång "korta" nolla och jord. Numer oftast via apparathölje eller dylikt.

"Bäst" var väl den gången jag tvinnade ihop jord/nolla/fas när jag drog nytt till ett lamputtag; ja dvs frun drog, jag matade, så därför blev de inte klippta när de kom ut. Jag kopplade färdigt i alla kopplingsdosor (drog jord till all uttag i vardagsrummet) och då gick till sist jfbn hade sparat inkommande jord till sist. Nåja, jag kom väl åt, ingen skada skedd. Gick ner i källaren för att återställa. Gick inte... Hmm, kollade allt jag gjort sista timmen, inga uppenbara fel, skruvade ner *halva centralen* innan jag kom ihåg att kolla det där lamputtaget med den snyggt ihoptvinnade nollan och jorden... :)

prototypen skrev:
En Knipexavbitare tål utan vidare att klippa härdad skruv men inte en EKK 3G1,5 med proppen i.

Protte
En skruvmejsel tål utan vidare att dra i den där härdade skruven, men inte att bryta upp en 50A knivsäkring med. Skruvmejseln gick inte av, men det var bra nära. :D

(Lärde mig av detta den viktiga läxan att *alltid* mäta, inte bara "för det mesta", eller "nästan alltid". Även om jag ibland fortfarande syndar på den punkten. Så läxan satt tyvärr inte i.)

Biltemas spärringnyckel 13mm tar ingen större skada av att tillfälligtkortsluta ett traktorbatteri. Hack i skaftet, men spärrunfktion fortfarande OK. Ifall ni undrar. :blushing:

Jag börjar nu förstå, varför man skall koppla loss jorden först från batteriet (eller skruva dit den sist).

Då är du en av få som också fattat det.

Protte

När frågan ändå är på tapeten; jag skar just frukt i köket med min keramiska kökskniv (billigt inköpt från Kina/Dealextreme tillsammans med en keramisk fickkniv). Det är ingen som har sett en keramisk avbitare?

Jag antar att man bara klipper skruv exakt en gång (eller snarare en halv, den lär ju splittras i tusen bitar) men den borde klara en EKK/EKKX? Eftersom de inte leder ström något vidare (ja, jag har provat med både multimeter och magnet för att kolla att jag inte blivit blåst :) ) så borde den ju vara ypperlig i dagens jordfelsbrutna sammhälle. (Jag lyckades fö en gång till igår, klippte två EKK 3G1.5 och installerade en 2-polig brytare utan att lösa jfbn en enda gång :) )

Har klippt av en apparatsladd en gång (behövde en stickpropp så det fick bli en med kabel) den låg i en hög med kablar... Skulle starta en dator kopplar in en stickpropp men inget liv i dator, börjar följa kablarna, då råkade jag komma åt änden på den avklippta. Kittlade lite och jag fattade ingenting först, trodde att jag stack mig på trådarna. Det var fel kabel som var inkopplad. Ingen jfb i den lägenheten...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.