2 754 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Tveksamheter kring el och barn i femtiotalslägenhet?
Sida 1 av 2
Ska anlita elektriker för att sätta in jordfelsbrytare, har jag tänkt. Bor i femtiotalslägenhet med två småbarn, och har fått rådet att ordna detta för att höja säkerheten. Är det något mer jag ska tänka på (kan inget alls om el)? Det är lite problem med elen, det händer att jag får byta proppar för att jag råkat köra lite för många grejer i köket, antalet uttag är på femtiotalsnivå så vi har många skarvsladdar för att täcka behovet till datorer och liknande.
Även bland oss som växte upp i hus byggda på 50 talet och tidigare var dödligheten/skador pga dåliga elsystem inte märkbart högre än i dag. Naturligtvis ska man ha ett så säkert hem som möjligt och då är en JFB ett utmärkt redskap. Så uppdatera gärna anläggningen men du behöver inte ligga sömnlös innan uppdateringen är klar.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Petskyddade uttag är det många av oss småbarnsföräldrar som uppskattar.
elmont>Dock så var det inte lika vanligt att barnen satte i kontakter etc själva på den tiden vad jag minns. Idag så är det datorer spelkonsoller mm som gäller dvs mer och mer nätanslutna saker så ja, man bör tänka på säkerheten.
/Kent
/Kent
Jag vet inte hur din uppväxt var men jag fick i alla fall stoppa i stickproppar om jag ville, samt elolyckor är inte överrepresenterade i lite äldre hus som är ojordade och saknar JFB. Dock tror jag att lite av "hysterin" hänger samman med en numera vanlig företeelse, den att man i nästan alla lägen är överbeskyddande och livrädd för att nått ska hända.
Är inte eluttagen petskyddade, finns väl fortfarande sådana där plastpluggar man kan trycka in som skydd..
Fanns iallafall när jag var småbarn på 60-talet...
Själv lyckades jag öppna bakstycket på en radiogrammon och ha sönder innandömet i tvåårsåldern...:wow:.
Fanns iallafall när jag var småbarn på 60-talet...
Själv lyckades jag öppna bakstycket på en radiogrammon och ha sönder innandömet i tvåårsåldern...:wow:.
Produkter som diskuteras: "plastpluggar"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Såna där petskydd man köper på IKEA har tyvärr mest dragit uppmärksamheten till uttagen, typ, titta, där sitter nåt kul man kan peta ur.... Så byta elurtag kanske kunde vara något. I gamla lägenheten var man åtminstone tvungen att vrida runt kontakten ett halvt varv för att få i den, men inte i de här...
Om det blixtrar lite bakom kontakten när man drar ur dammsugarsladden, är det något man ska bry sig om? Annars verkar det ju som att man kan ta det lugnt
Om det blixtrar lite bakom kontakten när man drar ur dammsugarsladden, är det något man ska bry sig om? Annars verkar det ju som att man kan ta det lugnt
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Du drar väl inte ut den med dammsugaren igång? Sluta genast med det i så fall
Annars borde det inte blixtra till?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Om det blixtrar utan att dammsugaren går så bör nog en elektriker titta på det, annars ok.
Alla dessa skarvsladdar och byte av säkringar är heller inte så bra. Ni skulle behöva utöka centralen med lite fler grupper. Frågan är bara hur enkelt kabel kan dras till nya uttag i lägenheten.
Alla dessa skarvsladdar och byte av säkringar är heller inte så bra. Ni skulle behöva utöka centralen med lite fler grupper. Frågan är bara hur enkelt kabel kan dras till nya uttag i lägenheten.
Så gör nog större delen av Sveriges befolkning tyvärr. Jag vet inte hur många gånger jag har fått öppna och fixa kontakten i min mammas dammsugare för att hon envisas med att dra ur kontakten i själva sladden, med dammsugaren igång givetvis. "Det går ju så mycket fortare..." Själv får jag ju en halv hjärtattack när skiten sätter igång så fort man stoppar in kontakten.Rikard Ågren skrev:
Som tur är kan jag inte göra så hemma hos mig, hade jag ryckt i sladden hade hela eluttaget följt med!
Är uttagen av femtitalsmodell dvs grunda uttag utan petskydd så byt ut, det är dessutom tillåtet att göra själv, se över skarvsladdsbeståndet sedan tillsammans med jordfelsbrytaren tycker jag nog du är hemma.anilov skrev:Ska anlita elektriker för att sätta in jordfelsbrytare, har jag tänkt. Bor i femtiotalslägenhet med två småbarn, och har fått rådet att ordna detta för att höja säkerheten. Är det något mer jag ska tänka på (kan inget alls om el)? Det är lite problem med elen, det händer att jag får byta proppar för att jag råkat köra lite för många grejer i köket, antalet uttag är på femtiotalsnivå så vi har många skarvsladdar för att täcka behovet till datorer och liknande.