Har köpt hus från 1937 och tänker byta ut elen i hela huset (108 kvm boyta och 57 kvm biyta).
Delar av elen verkar bytt på 60-70 tal. Enligt flera jag pratat med tar ett utbyte runt en vecka för en behörig elektriker. Vi vill sätta in jordade uttag överallt och funderar på att ha två jordfelsbrytare? Verkar en veckas arbete rimligt? Väl medveten om att det kan strula och att det då kan ta något längre tid. Någon som anlitat elektriker för liknande uppdrag i Storgöteborg som kan komma med en ungefärlig kostnad? Hur vet jag att firman som kommer är att lita på och att allt görs enligt gällande regler?

1: Fråga runt bland vänner/bekanta/grannar vilka elektriker de rekommenderar
2: Kontakta typ 3 av dom och begär in pris på jobbet, be att få specificerat med arbetskostnad/rot-avdrag (om ni är berättigad till ROT-avdrag.

Vid ett sånt här jobb så tycker jag att man ska kräva att få mätprotokoll på att elektrikern gjort alla tester/mätningar som krävs (Isolationsprovning, jordkontinuitet, test av jordfelsbrytare osv).

Skriv detta i anbudsförfrågan.

Notera att du kan få VÄLDIGT skiftande offerter om inte någon kommer och tittar på plats, tittar man inte live så tar man nog i rejält för att vara på den säkra sidan.
Jag tänker inte rekommendera någon för jag tror inte reklam är tillåtet :p generellt låter en vecka normalt, det kan helt säkert gå fortare också.

Se till att speca vilken standard du vill ha på apparaterna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.