Hej, efter att ha satt upp renoveringsgips samt kakel så har jag nu fått problemet att dosorna ligger för djupt inne i väggen vilket fått till följd att jag inte längre kan sätta fast eluttagen i dem - "griparmarna" som sitter på uttaget når inte längre in i dosan.

Finns det någon lösning på detta problemet? Jag kan ju inte vara ensam om att ha råkat ut för detta menar jag..

1) Man tänker på detta innan man monterar gips + kakel ;)
2) Finns ringar att köpa (clas ohlsson?) som man skruvar på.

Japp det finns ju förhöjningsring/distansring men det kräver ju att det är en nyare dosa så du kan fästa ringen. Har du gamla plåtdosor (som saknar skruv) blir det nog värre. Har inte sett förhöjningsringar med gripklor.

Många uttag (och övriga apparater med för den delen) är konstruerade så att man kan skruva dom direkt mot väggen med lämplig skruv

Det finns långa skruvar till apparatdoserna att köpa.

snaggletooth skrev:
Många uttag (och övriga apparater med för den delen) är konstruerade så att man kan skruva dom direkt mot väggen med lämplig skruv
Fast i kakel kan det ju bli lite kinkigt att skruva fast dem. ;)

Längre dosskruvar, förhöjningsringar och ev elkos dosklips (för att fästa dosskruvarna i) löser ditt lilla "problem"

Får kika på förhöjningsringar, verkar vara lösningen för mig. Tack för tipsen!

Jag hade samma problem och löste det med att köpa längre skruvar... enklare än förhöjningsringar.

/Steve

Det undanröjer inte behovet av förhöjningsring, både och krävs. Annars kommer skivmaterialet att bli en del av kopplingsutrymmet.

Mitt problem är att skruvarnas placering i dosan inte stämmer med skruvhålen på uttaget... så jag måste använda gripklorna. Hoppas att förhöjningsringarna är tillräckligt stabila.

Vrid på dosringen.

steve5432 skrev:
Jag hade samma problem och löste det med att köpa längre skruvar... enklare än förhöjningsringar.

/Steve
För att kunna fästa apparaten så måste du ha långa skruvar, vare sig du har förhöjningsringar eller ej.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.