2 754 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Tveksamheter kring el och barn i femtiotalslägenhet?
elmont>Nja, delar inte riktigt din syn eftersom bruket av el har ändrat sig. T ex så skall de flesta datorer anslutas till jordade uttag och det är lite svårt i gamla lägenheter. Vidare finns det idag mer utrustning som är till för att användas utomhus men då bör man definitivt ha jfb. Förr klippte man häcken för hand, använde en vanlig grill och satte inte ut några infravärmare på balkongen osv osv...
/Kent
/Kent
Att vissa maskiner tex datorer ska anslutas till jordade uttag har inget med elsäkerheten att göra, och naturligtvis ska man ha en så säker anläggning som är möjligt och det viktigaste är att hålla sin anläggning fräsch oavsett ålder. Det jag vill ha sagt är att dom äldre anläggningarna i allmänhet inte är så farliga att man behöver vara orolig, det är måååånga hus/lägenheter som har 50 tals standard och där sker inte mer elolyckor än i moderna hus. Dom flesta olyckorna sker väl därför att folk som "vet och kan" har "fixat" i sina anläggningar och då har det ingen större betydelse hur ursprungsinstallationen är.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det där tror jag inte på. Lite beroende på hur allvarlig en olycka skall vara innan den kallas för olycka så har jag varit med om 5 elolyckor under mitt liv. Ingen avliden, men brandtillbud och folk som fått mer eller mindre allvarliga stötar i min närhet. Samtliga av dessa olyckor har berott på felaktigt arbete utfört av behöriga elfirmor, i ett av fallen kan man möjligen skylla på gammal materiel.elmont skrev:
Sedan har iofs en kompis råkat väldigt illa ut när han hempulade (fast då var jag inte med, så jag räknar det inte som en egenupplevd olycka). Fick uppsöka sjukhus.
Redigerat:
JFB är väl nummer 1, har du plastkablar är det troligen ok, du kan anlita elektriker för att spika upp lite fler uttag. Sen går det ju klart att byta apparater och kabel också, detta rekommenderas med 50 års intervall av vissa (de som säljer det?) så är allt tip-top men det kostar ju lite mer då.
Några hempulares verk som jag personigen varit i kontakt med, säkring som var svarvad av järn orsaken var att säkringen inne i huset inte höll när "gubben" arbetade i sin smedja och resultatet ett nedbrunnet bostadshus, uppsäkrat uttag för motorvärmare (sönderslagen passkontakt) två bilar och vinter, en förlängningssladd, resultatet blev två brunna bilar ett brunnet garage men gästrum där normalt husets tonåring sov han var tack och lov bortrest. Felkopplade skarvkablar "felvänd" stickpropp = fas på jordstiftet. Skarvsladd med stickpropp i bägge ändar, orsak han använde ett uttag i frigeboden som inmatningspunkt mm.
Jag påstår INTE att alla hempulare är lite korkade MEN det är dom som är lite korkade och tror sig vara smarta som är farligast. Och för min del inget mer om hempul i den här tråden
Jag påstår INTE att alla hempulare är lite korkade MEN det är dom som är lite korkade och tror sig vara smarta som är farligast. Och för min del inget mer om hempul i den här tråden
Tack för alla synpunkter! Då vet jag vad jag ska diskutera när det är dags (och jo, det finns nog en del hempuleri här (uttag monterat på balkongen, tvättmaskuin installerad i badrummet osv). Visserligen avsynat av en elektrikerbekant, men jag vill nog få en second opinion för säkerhets skull. I normala fall drar jag inte ur dammsugaren igång, men nu har den satt igen av slipdamm och avstängningen funkar inte längre..... Man kanske kan blåsa ren den med tryckluft?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
JFB är bra. Igår så löste jag en JFB när jag kom åt en fas i en kulodosa.
Då vet man hur stor stöt det krävs för att få den att lösa.
//Patrik
Då vet man hur stor stöt det krävs för att få den att lösa.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Om det är korrekt utfört så är det fullt okej med uttag på balkong och TM i badrummet,'anilov skrev:Tack för alla synpunkter! Då vet jag vad jag ska diskutera när det är dags (och jo, det finns nog en del hempuleri här (uttag monterat på balkongen, tvättmaskuin installerad i badrummet osv). Visserligen avsynat av en elektrikerbekant, men jag vill nog få en second opinion för säkerhets skull. I normala fall drar jag inte ur dammsugaren igång, men nu har den satt igen av slipdamm och avstängningen funkar inte längre..... Man kanske kan blåsa ren den med tryckluft?
//Patrik
Som en som har tagit på fas både med och utan jordfeldbrytare kan jag meddela att jordfelsbrytare är bättre...
(Fingrarna på fel ställe vid felsökning av kraftaggregat ena gången, dragit ur fel säkring + slarvig kontrollmätning vid byte av spräckt vägguttag andra gången).
(Fingrarna på fel ställe vid felsökning av kraftaggregat ena gången, dragit ur fel säkring + slarvig kontrollmätning vid byte av spräckt vägguttag andra gången).
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Det kan jag tänka mig att det är.petersv skrev:
Hehe Jag kan berätta om en slarvig grej gjord av mig.
Stod i ett kylrum och skulle fixa en besiktningspunkt. En lysrörsarmatur som skulle flyttas från väggen upp till taket mellan två stora kylagg där matande dosa även satt placerad.
Jag slarvade och kopplade ur kabeln till armaturen direkt ur dosan utan att bryta säkringen. Skruvade ner armaturen och mäte och märkte och skruva upp den i taket. Klamrade en snutt kabel och förde in i dosan. I.o.m. att det då var mörkt så spelade min hjärna mig ett spratt och sa att jag hade skruvat ur säkringen. När jag skulle koppla in brun så kom jag åt fasen och flög in i ena kylagget och studsade från det ner till marken. (Stod på en steg) Fick en riktig rackabajsare! Lite skakis och rejält uppväckt så gick jag och skruvade ur säkringen och gjorde klart besiktningspunkten.
Detta hände i början av min yrkeskarriär.
Den dagens läxa: Skruva alltid ur säkringen OCH bara för att det är mörkt så behöver inte det betyda att säkringen är urskruivad. d^_^b
Edit: När man tänker tillbaka på det, fy i helvete vad farligt det var. Man var ju omringad av naken metall som högst troligt hade en jordpotential.
//Patrik
Redigerat:
Är uttagen av SEXTI-talsmodell dvs grunda uttag MED petskydd så byt OCKSÅ ut...Fotografen skrev:
Är uttagen djupa, utan petskydd, så byt ut även de...
305 skrev:
Det blir nog byte av alla uttag, för det är grunda utan petskydd. Men det grämer mig lite att bli av med dem, för de är så nätta och fina. Vanliga ser så klumpiga ut. Hade vi haft ännu äldre uttag så finns det ju nytillverkade i sådan stil, men jag hitytar inga liknande fast jordade, mer än de vanliga fyrkantiga klumpiga. Och jag hoppas verkligen att vi kan behålla de runda strömbrytarna med självlysande grej i mitten, jag tycker att de är så mycket roligare än den nya sortens fyrkantiga.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vill man ha runda kan man ju alltid sätta in Renova. Finns dock inte som självlysande

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden