1 836 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Induktionsspis
Hej.
Vad häder om man kopplar en Induktionsspis med 3 faser och inte tar med nollan?
Bränner man den eller är det så att funktioner som går på 230 V inte funkar?
Nyfiken men vill inte testa.
Vad häder om man kopplar en Induktionsspis med 3 faser och inte tar med nollan?
Bränner man den eller är det så att funktioner som går på 230 V inte funkar?
Nyfiken men vill inte testa.
Jag lovar att det blir dyrt om man säger så....... (såvida spisen inte har någon säkerhetsfunktion mot felkoppling)
Du kommer få byta ut stora delar av elektroniken. Testa inte!
Det finns en händige harry i Göteborg som kan vittna om detta, lekte elektriker och "bara drog ut nollan". Dyrt misstag ...
Det finns en händige harry i Göteborg som kan vittna om detta, lekte elektriker och "bara drog ut nollan". Dyrt misstag ...
Redigerat:
Jag tror inte att det finns element för 230V och 400V i samma spis. Antingen är alla element 400V och nollan behövs inte, eller också är alla element 230V och då blir funktionen bristfällig utan nolla.
Jag har kopplat en 230V spis i ett uttag som saknade nolla. Det var en spis med gjutjärnsplattor och ingen elektronik. Om man slog på två plattor som låg på olika fas så blev båda varma. Om man lyckas skruva på plattorna så att man belastar alla faser lika så fungerar det normalt. Jag tror dock att man kan finna det ganska besvärligt att laga mat då. Finns det elektronik i spisen finns det nog stor risk att elda upp den om nollan saknas.
Erik.
Jag har kopplat en 230V spis i ett uttag som saknade nolla. Det var en spis med gjutjärnsplattor och ingen elektronik. Om man slog på två plattor som låg på olika fas så blev båda varma. Om man lyckas skruva på plattorna så att man belastar alla faser lika så fungerar det normalt. Jag tror dock att man kan finna det ganska besvärligt att laga mat då. Finns det elektronik i spisen finns det nog stor risk att elda upp den om nollan saknas.
Erik.
Det verkar vara en otrolig konstruktionsmiss om man bränner komponenter om nollan inte är ansluten eller vid ett kabelbrott.
Antag att man ska installera ett eluttag i anslutning till gruppcentralen och råkar lossa nollan som går till spisen och då är det adjöss med den.
Antag att man ska installera ett eluttag i anslutning till gruppcentralen och råkar lossa nollan som går till spisen och då är det adjöss med den.
Varför skulle man lossa en nolla i centralen för att installera ett uttag och utan att bryta spänningen dessutom? Det är nog bara en hempulare som skulle få för sig att göra så....pluffe skrev:
pluffe skrev:
Det var exakt så killen jag var hemma hos hade resonerat. "Jag skall ju bara göra det här - ta hit en utbildad elektriker som kostar dyra pengar, nä jag kan själv. Bort med nollan, spänning på ... nämen vad hände?????"
Klicka här för att svara