Hej!

Vi har ett nybyggt hus med ett "mulitmediaskåp" mitt i huset. Elektriken har dragit dit alla antennsladdar och nätverkskabel men struntat i att ansluta det. Kablarna hänger således fritt, rakt ut ur rören, ner i skåpet, tillsammans med en uppsättning elledning.

Om jag har förstått det hela rätt så får jag själv koppla ihop antennsladdar och nätverkskabel (jag vill ju definitivt inte ha ditt han som slarvade första gången igen)?
Det är ju lite värre med elen. Vad ska det sitta för uttag i ett skåp? Det är ju av metall så det måste väl vara kapslat på någotvis? Anledningen till frågan är att det låg ett löst uttag i skåpet av samma typ som sitter i väggarna men han kan väl ändå inte menat att det ska sitta där?

//Peter

Typ törs jag inte svara på vilken du ska välja, men tänk på att en del utrustning som man kan tänkas vilja ha i ett multimediaskåp (router, modem mm) har en nätadapter som tar en del plats. Tyvärr verkar inte alla tillverkare/installatörer av el i multimediaskåp tänka på detta utan det slutar med att dörren inte går att stänga eller att vissa av uttagen blir blockerade av nätadaptern i det intilliggande uttaget.

Jag skulle sätta ett utanpåliggande 2-vägsuttag alt. 4-vägs och sedan komplettera med en grendosa av kvalitet med överspänningsskydd.

Jag löste matningen till vårat tilltänkta mediaskåp (monterat i vägg mot kattvind) som så att jag satte upp en IP54 kopplingsdosa i närhete, där gick jag in med befintlig belysningsgrupp i 16mm slang. Och från dosan gick jag vidare med en EKK in i mediaskåpet till 2 st UPL 2vägs uttag. Blev bra.

2vägs UPL köper du på vilket byggvaruhus som helst. Se bara till att det får plats!

/Steve

Att dom inte har monterat i skåpet beror väl på att det som vanligt inte ingår i anbudet. Dom allra flesta husfabrikanter som jag känner till levererar bara skåpet och sedan får köparen beställa resten av elinstallatören.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.