kamilenski skrev:
Jag har en Jfb 30mA på hela huset! Inga avbrott.
Det med sms larm är lockande. Vad användet man?
Sån här har vi satt några gånger

http://www.intectra.se/pdf/PBLGSM12A-0804.pdf

Även andra av deras produkter, men den där är liten å smidig. Går att komplettera med batteribackup. Eller om man har tex ett Teletec Connect inbrottslarm så kan man rymma denna i larm-kapslingen, och koppla in den på samma batteri/12V matning.

Rrrrr skrev:
Går att sätta en hjälpkontakt på många JFB (i alla fall på Hager). Finns både med NO och NC kontakter
Fantastiskt bra, då är allt löst! d^_^b

Kan man inte samtidigt ha larm för bränd huvudsäkring och alla larm som VP kan göra (överhettning, för kall brine, övertryck, undertryck och allt annat)

Jag tycker synd om alla JFB som utmålas som fi no 1.

Protte

prototypen skrev:
Kan man inte samtidigt ha larm för bränd huvudsäkring och alla larm som VP kan göra (överhettning, för kall brine, övertryck, undertryck och allt annat)

Protte
Jo, och ett larm för att riset håller på att bränna fast i kastrullen också :D
Skämt åsido, men håller med dig - jag vill ha larm på när värmepumpen inte fungerar men NIBE släpper ju ingen bra modul för detta som man kan koppla till övrig övervakning. Surt! q(;^;)p

Jag har en 30 mA på värmepumpen och en 30 mA på resten av anläggningen (huset är 60-tal, värmepumpen är en tre år gammal IVT). Har aldrig haft några felutlösningar. Däremot har det hänt två gånger att styrningen till värmepumpen har hängt sig (=ingen värme alls i systemet), så oavsett bör man ha någon beredskap ifall värmen faller bort när man inte är hemma under längre tid på vintern. Antingen SMS-varning eller grannar som tittar till.

Nu har jag en oerhörd massa hus och ännu fler elcentraler med 13 st JFB och ingen har tjuvlöst.
däremot så har termostaten i kylskåpet gått sönder 3 ggr (sedan blev det ett nytt skåp) så visst kan man få förstörd mat utan JFB inblandning.

Värmepumpen går på samma JFB som en av lägenheterna (parhus) och varför skulle det vara problem med en vanlig normal trefasmotor.

Protte

prototypen skrev:

Protte
Finns då en larmkontakt i min värmepump (IVT). Och så kan man ju sätta ett enpoligt relä för varje fas. Då får man larm om någon av faserna försvinner.

Man kan sätta larm på ALLT! Bara fantasin och plånboken som sätter gränserna :cool:

VP har väl även elpatron inbyggd (tillskottsvärme) och en hel del annat jox (I fallet Inverterpump en massa kraftelektronik & antagligten tillhörande EMC filter med kondingar mellan fas & jord !), att det kryper några mA till jord ska man nog räkna med....

(Antar att VPn tillhör samma grupp som de andra bruksföremål där man tillåter 10mA läckströmmar som mest..)

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...rytare/Lackstrommar-hos-elektriska-produkter/

Slå på allt i den där tabellen och man ser att en 30mA JFB för allt inte är så lyckat...

mexitegel skrev:
Jo, och ett larm för att riset håller på att bränna fast i kastrullen också :D
Skämt åsido, men håller med dig - jag vill ha larm på när värmepumpen inte fungerar men NIBE släpper ju ingen bra modul för detta som man kan koppla till övrig övervakning. Surt! q(;^;)p
Min Nibe1235 har minsann ett summalarm. Utgången är konstruerad så att den även larmar om pannan blir strömlös. Tillsammans med en SMS modul enl ovan eller motsvarande behövs inget mer. Det täcker även felfallet utlöst JFB.

Pen

Redigerat:
Hmm, summalarmet har jag faktiskt inte tänkt på :blushing:
Men det jag tänkte på var lite mer avancerad övervakning av pumpen, du har fina möjligheter med tillbehör till 1135:an men motsvarande finns inte till 1145:an :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.