1 225 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
strömbrytarkonfunderingar
Min vedpannas strömbrytare har gett upp.
Originalströmbrytaren har följande märkning: 1,2,1a,2a. För mig ser det ut som om den kan ersättas med http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=144586524 ifall jag kopplar ihop kablarna två och två.
Rätta mig, om jag har fel altså
Staffan
Originalströmbrytaren har följande märkning: 1,2,1a,2a. För mig ser det ut som om den kan ersättas med http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=144586524 ifall jag kopplar ihop kablarna två och två.
Rätta mig, om jag har fel altså
Staffan
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Originalströmbrytaren är tvåpolig va? Den brytare du länkar till är enpolig.
Lägg upp en bild på den trasiga brytaren så ska vi nog kunna bena ut det.
Denna från Classe passar nog bättre, priset överkomligt också.
Har Orlan:en börjat ge sig.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135400799
Har Orlan:en börjat ge sig.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135400799
Så här ser kontakten ut på stiftsidan. Jag tog även några bilder,men kameran och datorn ville inte veta av varandra.
Staffan
P.S. Ja.Jag vägrade länge att tro att det kunde vara sant! Även solen har fläckar.
Staffan
P.S. Ja.Jag vägrade länge att tro att det kunde vara sant! Även solen har fläckar.
Redigerat:
Den är säkert tvåpolig, dvs fas och nolla passerar båda genom brytaren.
Gör du som du säger i #1 skapar du en perfekt kortis. Vill du använda din länkade enpoliga brytare får du bara gå genom med fasen och koppla nollan förbi.
Den tvåpoliga i #5 från samma källa blir däremot en bra ersättare till originalet.
Låt nu inte detta elarbete bli en pons asini, labor omnia vincit improbus.
Gör du som du säger i #1 skapar du en perfekt kortis. Vill du använda din länkade enpoliga brytare får du bara gå genom med fasen och koppla nollan förbi.
Den tvåpoliga i #5 från samma källa blir däremot en bra ersättare till originalet.
Låt nu inte detta elarbete bli en pons asini, labor omnia vincit improbus.
Redigerat:
Tackar så mycket för svaren. Uppenbarligen fungerar elkopplingar enligt mottot "audaces fortuna iuvat" inte alltid så bra!
Hårt/evigt arbete övervinner allt - men många säkringar går det åt!
Si finis bonus est, totum bonum erit.Staffan
Hårt/evigt arbete övervinner allt - men många säkringar går det åt!
Si finis bonus est, totum bonum erit.Staffan
Nu är min Orlan "volens et potens" igen. Eller som vi säger på svenska "fit for fight"!
Jag använde min redan införskaffade enpoliga brytare och kopplade nollan förbi den tidigarenämnda, enl. GK100s tips. Detta borde jag ha fattat redan från början (pons asini: rätt?)!! Men men..
Varför är dylika brytare allpoliga. Vad är fördelen med att även bryta nollan? Min premiumpanna nöjer ju sig med endast ett fasbrytande dito.
Hälsningar: Staffan
Jag använde min redan införskaffade enpoliga brytare och kopplade nollan förbi den tidigarenämnda, enl. GK100s tips. Detta borde jag ha fattat redan från början (pons asini: rätt?)!! Men men..
Varför är dylika brytare allpoliga. Vad är fördelen med att även bryta nollan? Min premiumpanna nöjer ju sig med endast ett fasbrytande dito.
Hälsningar: Staffan
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Funktionsmässigt spelar det ju ingen roll, men brytaren kanske också kan användas för att bryta strömmen för underhållsarbete på pannan, även om den typen av strömbrytare är långt ifrån en frånskiljare eller säkerhetsbrytare. Din panna kanske också är gjord för t.ex den Norska marknaden som inte har någon nolla utan 230V huvudspänning, dvs två faser till pannan. Då är det viktigt att båda dessa faser bryts.
Även i Sverige med 230V fasspänning betraktas nollan som en spänningsförande del, dvs den skall hanteras som om den vore en fasledare. Men trots det behöver den inte brytas i en allpolig brytare enligt reglerna (536.1.2), men den får brytas (så länge som den inte bryts före faserna eller sluts efter).
Det finns dock skäl att inkludera nollan i brytaren: Vid service kan man oavsiktligt kortsluta nollan med jord vilket kommer att lösa JFBn. Man kanske också vill göra en isolationsmätning av apparaten vilket inte går då nollan är förbunden med jord i centralen. Notera att det inte hjälper att bryta säkringen här heller, så egentligen vore det en fördel om all fast installerad utrustning hade en allpolig frånskiljare som inkluderar nollan.
Även i Sverige med 230V fasspänning betraktas nollan som en spänningsförande del, dvs den skall hanteras som om den vore en fasledare. Men trots det behöver den inte brytas i en allpolig brytare enligt reglerna (536.1.2), men den får brytas (så länge som den inte bryts före faserna eller sluts efter).
Det finns dock skäl att inkludera nollan i brytaren: Vid service kan man oavsiktligt kortsluta nollan med jord vilket kommer att lösa JFBn. Man kanske också vill göra en isolationsmätning av apparaten vilket inte går då nollan är förbunden med jord i centralen. Notera att det inte hjälper att bryta säkringen här heller, så egentligen vore det en fördel om all fast installerad utrustning hade en allpolig frånskiljare som inkluderar nollan.
Klicka här för att svara