3 853 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Måste all kabel bytas vid 10 A -> 16 A?
Jag har gått igenom hur elen ser ut i vårt fritidshus. I källaren finns en grupp med 16 A säkring, men ledarna från den verkar bara vara 1,5 mm2. Jag är inte helt van, men den synliga skillnaden mellan 1,5 och 2,5 mm2 är väl märkbar? Jag antar att man kört med en del elslukare där så säkringen gått och man satt i en 16 A istället... I nuläget används 2 mindre element för grundvärme, takbelysning och luftavfuktare. De kanske kräver 16 A så om man ska behålla det måste man då byta alla kablar för gruppen eller skulle det räcka med att byta mellan central och kopplingsdosor? En vanlig lampkabel är ju bara 0,75 mm2 när den sätts i 10 A-uttag så tänkte om samma princip används vid fast installation? Om alla förgreningar kräver 2,5 mm2 även om det bara går till en strömbrytare eller taklampa?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Är det säkrat 16 A så krävs det 2.5 mm2 utan nämnvärda undantag.
Ja, det är ganska stor skillnad på 1.5 mm2 och 2.5 mm2.
Är man ovan så kan man vara lite osäker på vad det är, men när man ser 2.5 mm2 så ser man att det är 2.5 mm2.
//Patrik
Ja, det är ganska stor skillnad på 1.5 mm2 och 2.5 mm2.
Är man ovan så kan man vara lite osäker på vad det är, men när man ser 2.5 mm2 så ser man att det är 2.5 mm2.
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
En lampsladd är en anslutningskabel, då får man gå ned i dimension. I den fasta installationen går man inte ned i dimension i en vanlig villa.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Sätt i en 10 A och testa. Funkar det, så byt bottenplatta. Funkar det inte, byt kablage och fortsätt med 16 A.
Men som jag uppfattade dig så var du osäker på om det var 1.5 eller 2.5 mm2. Kolla upp det allra först, du kanske oroar dig i onödan.
//Patrik
Men som jag uppfattade dig så var du osäker på om det var 1.5 eller 2.5 mm2. Kolla upp det allra först, du kanske oroar dig i onödan.
//Patrik
Räcker det inte med 10A kanske det är enklare att dra fram en grupp till.
Ett tankeexperiment då...Rikard Ågren skrev:
Ja, Du får ju köra elementen på 300m skarvvindor och därifrån grena till avfuktaren osv..
Måste bara nämna att det inte är att rekomendera. =)
Måste bara nämna att det inte är att rekomendera. =)
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ja, det skulle fungera om man är beredd att ta risken med varmgång, dålig effekt pga.spänningsfall, risken att säkringen inte löser vid fel mm mm. Det kan vara stor skillnad på vad som ev. skulle fungera och det som fungerar och är bra. Det finns faktiskt lite tanke bakom alla besvärliga regler när det gäller elinstallationer, följer man dom kan man känna sig rätt säker. Det är när man trixar för att kringgå reglerna det börjar att bli farligt. Men det är upp till var och en att bestämma vilka risker man är villig att ta för att spara några kronor. Kom dock ihåg att det kan bli dyrt att spara om "olyckan" är framme
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden