20 702 läst ·
12 svar
21k läst
12 svar
EKRK utomhus?
Svaret är helt kort och koncist NEJ ... :SStrip skrev:
http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigateproduct_537220705/12001230.html
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, jag skulle nog låtit det suttit om det redan sitter där på väggen. Att EKRK inte är tillåten i fuktiga utrymmen är väl bara en kvarleva i från gammal Kulo i alla fall väl?
//Patrik
//Patrik
Har det inte med plastens UV-skydd att göra också? Blev lite osäker nu.. sen är det väl alu-hölje på EKLK men inte på EKRK.......
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, i.o.f EKRK kanske inte är UV-skyddad...
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Den har inget UV-skydd, nej. Sätt kabelskydd över om det inte misspryder?
Jag är rätt säker på att om EKRK vore lämplig att ha ute skulle tillverkarna omedelbart rekommendera även det användningsområdet. Det är ju tillverkaren som vet och bestämmer vart olika matr kan/får användas, det är knappast enbart UV skyddet som är dåligt det är mer som gör den olämplig att ha ute. Så bit i det sura äpplet och gör RÄTT, använd EKER inne eller ge den tillbaka till den som gett dig den. Har du köpt den får du ta det som en läropeng, fråga först.
ingen mer än jag som tycker att en EKRK skulle vara säkrare att ha utomhus än EKK? såvida man jordar manteln då...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
T.ex Drakas EKRK är 0.3mm tunnare än EKK Light, och hela 1.4mm tunnare än EKLK (pga en extra innermantel). EKK'n är dessutom UV-skyddad (Draka, andra fabrikat kanske inte är det) vilket det inte står nånting om för EKRK'n. Annars är uppbyggnaden väldigt lika mellan kablarna.
Eller gör som bönderna, Måla på ett 5mm lager med faluröd =)
Ja, EKRK har tunnare plastmantel än EKK och EKLK. Samt att olika fabrikat använder lite olika plastblandningar, EKRK brukar ha en lite mattare yta än EKK o EKLK så det är olika blandningar som säkert har olika egenskaper.
Klicka här för att svara