Byggahus.se
Jag har hört att vi borde installera jordfelsbrytare i vårt gamla hus (1960). Vi har gamla keramiksäkringar och jag undrar vad det är för jordfelsbrytare man ska ha och vad en sådan kostar.

Tar det lång tid att installera för en elektriker?

Först måste jag säga att på EL-forumet på byggahus kan du få bra svar snabbt på denna fråga.
Jag kan ge dej en hint om vad det kan kosta. Priser hämtade på elbutik.se
Jordfelsbrytare från Hager 594 kr
Kapsling till JFB 72 kr
Kabel ca 50 kr

Pris på elektriker kan jag ej.
Om installationen går går snabbt och det inte är några jordfel i ert hus så kostar det nog inte så mycket (1-3 timmar)
Är det ett jordfel så kommer det kosta lite mer för felsökning och åtgärdning, men det är ett pris man kan tänka sig att betala för att leva.

Sen är frågan om du ska byta till dvärgbrytare med ny central eller bara installera JFB vid sidan av.
Det kan även vara så att du kan få rabatt på försäkringen så kolla med dem.

Det kan även vara bra att sektionera anläggningen med flera jordfelsbrytare, t.ex sätta en egen på grupper som matar vägguttag och belysning utomhus.

Ja, JFB är väldigt bra att ha.

Låt en elektriker titta och mäta på det. Jag vill nog påstå att 2 JFBer är ett minimum för en normal villa, och det kan innebära praktiska svårigheter att installera i den gamla centralen, dvs det kan dra med sig en ny central.

Dessutom, innan man gör nåt, är det väldigt bra att mäta lite för att hitta förbrukare som läcker, t.ex en gammal spis eller kylen, så att det inte kommer som en akut överraskning när JFBn väl är installerad.

Då kunder frågar brukar jag säga att de kostar ca 1500-2000kr inkl moms att montera JFB (inkl material och arbete).

exklusive eventuell felsökning av jordfel.

Kanske 95% av alla som har JFB har bara EN på hela anläggningen.. funkar oftast hur bra som helst.

• Gilla
Micman
  • Laddar…
misanfisan skrev:
Jag har hört att vi borde installera jordfelsbrytare i vårt gamla hus (1960). Vi har gamla keramiksäkringar och jag undrar vad det är för jordfelsbrytare man ska ha och vad en sådan kostar.

Tar det lång tid att installera för en elektriker?
Priserna ovan stämmer ganska bra. Om din elektriker köper hos en grosist så kan du få lite lägre priser i slutet.

Vår lokale elektriker gav ett ungefärlig pris på 2000:- om det såg ut "som vanligt", vid elfel kanske en 500:- till. Orkar inte ta in offerter. :)

janwide
"Min" elektriker gav ett pris på över 8000 kr för 2 st jfb
så nu får han bli någon annans elektriker :surprised:)

Men vad var förutsättningarna hos dig? Om du har "gamla" proppar i din central så går det oftast relativt enkelt att sätta in EN jordfelsbrytare, skall du ha flera så måste man oftast byta central till en med automasäkringar. I så fall är inte priset extremt uppseendeväckande. I fallet med bara en jfb, så går det i de flesta fall att montera den i en liten kappsling bredvid centralen, skall du ha mer än en så måste centralen delas upp.

Beror som sagt helt och hållet på förutsättningarna.. Jag har kapat fasskenor i ett gammalt proppskåp för att han tyckte de var tidstypisk men ville ha värmen och lite annat på olika jordfelsbrytare.. Där gick det timmar........

Vi fick en JFB installerad nyligen i en gammal central, vilket gick på ca 1000 kr. En halvtimmes jobb plus restid. Var helt okej tycker jag och med ROT-avdrag blev det under 700 kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.