KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ingetdera. Den ligger kvar av sin egen tyngd och formstyvhet. Ställ några tallrikar/glas/bunkar/kastruller på bara.
8 svar · 6,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: http://www.gp.se/nyheter/sverige/storbrand-rasar-p%C3%A5-slott-i-finsp%C3%A5ng-1.4267459 http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nEbLB/brand-i-slott--later-hela-vinden-brinna-ner http://godsochgardar.se/slott-herrgardar/lars-sjobergs-regnaholm/
4 svar · 3,8k läst
BirgitS
BirgitS: Det har väl rätt klart framgått i artiklar att Humlegården inte velat ha kvar det gamla huset mot gränden utan bara velat bevara huset mot Nybrogatan. Redan att bevara huset mot Nybrogatan är ju väldigt dyrt eftersom det har stora sättningsskador, även om de inte är lika stora som som i huset mot gränden. Jag önskar också att alla fastighetsägare kunde bevara alla gamla hus eftersom
8 svar · 1,5k läst
·
K
KBlomman: Tänkte bara återkoppla och berätta att det var gammal pappskiva bakom allt, [bild] och bakom den vanliga plank
7 svar · 5,9k läst
·
J
JoggiB: Jo det har det helt klart varit men troligen har hyresvärden skitit i det då det inte va någon kakelugn kopplad till den vid tillfället som badrummet gjordes om.
13 svar · 3,4k läst
sir_daniel
sir_daniel: Börja med att gå runt i fastigheten och fråga om någon har kvar hur det såg ut orginal, samt besöka lägenheter från närliggande byggår. Sedan köpa begagnade dörrar och bestämma sig för vilka lister/foder ni vill ha. Bygga egna eller köpa färdiga eller en variant
1 svar · 2,1k läst
J
JohanLun: [citat] Det lät mycket optimistiskt, jag trodde det snarare var det omvända, MEN jag tror samtidigt att massiva plankväggar med lerklining eller puts inte är så tokigt sålänge fasaden är vindtät. Dock kanske man kan konstatera att ni trott att huset varit tilläggsisolerat fast det inte varit det, om ni varit nöjda med klimatet inne så är det väl bara att fortsätta vara det.
49 svar · 16,0k läst
·
Stefan N
Stefan N: Jäklar va risigt resultat det blev.
7 svar · 12,5k läst
·
S
Stefan1972: sen beror det ju på hur det buktar och hur man upplever det och vad man jämför med.........Det kanske har sett ut så sen huset byggdes typ och är man van med myresjöhus så kan det ju se konstigt ut men det betyder ju inte att det är nå fel.
8 svar · 4,5k läst
M
Marcussjogren: [citat] En blomspruta? Jag körde med sån till kakelugnen innan putsning och tömde 2-3st utan någon synbar påverkan :(
18 svar · 13,7k läst
·
H
SBH: [citat] kan själva testa vad som händer med en gipsskiva. beroende på vilken mail jag anävnder får jag även olika svar. privat eller jobbmail.
21 svar · 9,3k läst
C
clask: En del kan säkert återanvändas men troligtvis behöver vi byta ut merparten då det tagit en del stryk pga dåligt underhåll tyvärr.
2 svar · 1,4k läst
NetNut
NetNut: Ett annat problem som tillkommer är kostnaden för att demontera den felaktiga kakeln/klinkersen samt att lägga om parketten. Om parkettgolvet fortfarande säljs så kan de kanske räcka med ett paket för att byta det defekta. Kakel och klinkers är lite svårare samt mosaiken. Egentligen så skulle de åtgärdat felen vilket de har rätt till och detta utan kostnad för dig. Har du betalt
20 svar · 2,8k läst
·
G
Göteborgaren: Jag får nog kapitulera. Torp är nog mindre än vårat hus. Har varit runt lite grann idag och tittat på gamla fina hus. Bla på en hembygdsgård i trakten. Där var torpen helt röda, även knutar och vindskivor. Takfoten väldigt liten (kort) Men där fanns hus i storlek som vårat och där är takfoten vit, både på gavel och långsidor. Det är nog som någon skrev, i storstan så kallar
16 svar · 14,6k läst
·
W
wr401: Väldigt sen kommentar men att eldstadsluckorna är högre tyder på att de är innan 1767 då rökkanalsystemet infördes. Luckorna var då högre då ugnen användes mer som en öppen spis med större ved. Kanalsystemet kom i samband med energikrisen och bidrog även med de mindre luckorna då systemet gjorde ugnen energieffektivare.
14 svar · 4,1k läst
·
W
Winston2009: Tack! Kollar det. Jag tror det ska vara helt slät yta för att få rätta utseendet. Det tyckte dock inte hantverkarna...
2 svar · 1,6k läst
H
heimlaga: Om du vill kan du tjära knutarna med riktig trätjära men normalt sett står sig obehandlat timmer i många hundra år. De där timmerhusoljorna som marknadsförs förkortar bara livslängden på timret
1 svar · 1,7k läst
H
heimlaga: Om du lär dig att timra på halvmodernt vis med motorsåg och yxa utan timmerfräs så är det inte speciellt svårt att gå vidare och lära dig timra på äldre vis helt enkelt genom att titta på gamla byggnader och försöka åstadkomma ett liknande resultat med handverktyg. Sedan är det en väldig skillnad på timring från 1810 och 1890 och en väldig skillnad mellan olika orter.
2 svar · 1,7k läst
T
Thom83: Tack för svar. Kan nog stämma. Verkar försvinna ganska lätt när jag skrapade på det.
2 svar · 1,3k läst
·
J
justusandersson: Om den täckande bredden skall vara ca 100 mm blir det nog svårt att hitta färdiga golvbrädor. De flesta tillverkar utgår från de moderna "tummåtten" 95, 120, 145 mm. Sedan tar spontningen ca 6 mm. Enda chansen är att låta specialtillverka vilket inte behöver bli jättedyrt. I Blekinge finns t.ex. Isaks ädelträ i Nättraby som gör sådant. Om ni bor i Kristianstadstrakten behöver en
1 svar · 1,2k läst
K
Kiremur: Tänkte demontera ca 15 20 m2 någon som är intresserade av köpa Finns utanför Tomelilla Vet inte vad det kan vara värt Trevligt om det kom användning Erik
0 svar · 1,6k läst
P
Per i Hamrånge: Läs på lite om lerklining. Fungerar utmärkt för detta ändamål. Och med lite tur så är det gratis.
3 svar · 4,2k läst
T
Testarn: [citat] Tack [citat] Vilken tur... ;)
5 svar · 4,5k läst
R
reik: Jag röstar helt klart Virrvarr! Även om den kom senare så har många senare kök med de attribut du beskriver (snabelkrokar, redahylla, rostfri diskbänk) fått Perstorpsskivor med det mönstret. Just den mörkgrå är så fin! Jag hoppas jag själv väljer den när jag gör om mitt gamla kök och inte faller för frestelsen att göra om till något modernare! Efter ett par lägenheter med
4 svar · 2,7k läst
Sophie
Sophie: Vad menar du med exempel på färger med torkmedel SBH? Ottossons har på sin hemsida, eller så köper man en liten flaska torkmedel och tillsätter av själv om man vill det. Utseendet skiljer sig inte överhuvudtaget från linoljefärg utan torkmedel. http://ottossonfarg.com/product/linoljefarg-antikvit/ Ottossons har även färger utan torkmedel, det är bara att välja de för utomhusbruk
22 svar · 4,8k läst
Oldboy
Oldboy: Om du inte får svar här så pröva att posta under byggnadsfysik. Skulle tro att de flesta takstolsfabrikanter kan räkna på det, om de vill. (Beror nog lite på hur gammaldags du vill att din konstruktion ska vara.) Finns kanske ngn här på forat också.
1 svar · 1,6k läst
Oldboy
Oldboy: Beck och tjära? Tjära luktar och är knappast att rekommendera inomhus. Gissar att detsamma gäller för beck.
1 svar · 2,1k läst
H
Hermes: Jag tycker att ett underskattat alternativ att gömma el bakom en utsalad vägg är att dra den bakom en hög golvsockel, som det skall vara i ett hus från denna tiden. ev skolledet vara en hög pärlspåntspanelning i köket med, typ upp till underkant överskåp, och då är ju saken biff. Jag har grälat med även duktiga snickare som vill regla ut en stor väg endast pga en elkabel som kan
24 svar · 8,7k läst
R
Ragnar_AT: [citat] Nej, det tror jag inte! Plockar man bort bygeln får man en speciell omkopplare som förbinder varken 1 - 4 eller 2 - 3. Vad är problemet med 6 A brytare? Lamporna drar väl knappast mer än 1000 W i bostadshus, man kan säger att lasten skydder brytaren. Samma sak som med Euro-stickpropp i Schuko-uttag.
25 svar · 12,0k läst
·
P
pumpola: [citat] Att mura Leca går fortare. När man använder Isokernrör eller motsvarande håller det lika länge som tegel. Isokernrören är enklare att sota då dom är släta och runda. Om man lägger flera Isokernrör i ett skal av Leca så går det in flera kanaler på samma yta än om man murar regel. tegel är mycket dyrare att mura. Mura skorsten av tegel kräver av sotaren godkännd murare.
10 svar · 23,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.