Hej!

Vi har rivit och slitit i vårt gamla hus från 1919. På stolparna till farstukvisten är det original en signatur/markering enligt nedan. Utkarvat och ifyllt. Någon som vet vad den kan innebära eller syfta till? Antar att det kan vara en dekoration. Huset i övrigt är väldigt sparsmakat, lite åt Nationalromantik utan snickarglädje vad vi tolkar gamla bilder och övrigt.

Tacksam för någon idé!
(ja, tanken är att det ska återskapas. stolparna är rötna)
 
  • Utskuren signatur eller markering på stolpe av ett rött hus med vitmålade kanter och ett fönster, tagen på kvällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En röd husstolpe med vita utkarvade linjer som liknar en signatur, mätt med en tumstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utkarvad och ifylld signatur på röd stolpe av farstukvist från hus byggt 1919.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är rätt säker på att det är dekoration. Har sett samma och liknande på andra hus.
 
Jag tror jag vet vad märkena betyder, kommer ihåg liknande märken från min barndoms somrar i Småland, även om de inte var ifyllda med färg då. Det är ett slags signalsystem som användes av "luffare" förr i tiden. Olika märken angav hur pass generösa husägarna var, om det var lönt att knacka på och hur mycket eller vad man kunde förvänta sig av dem. Ett mål mat, övernattning i ladan, några dagars jobb m.m. För det mesta tror jag märkena var inristade på grind eller grindstolpe.
 
Hade en luffare rest en stege och börjat kreta i min förstukvist. Då hade han åkt på en fet smäll! :mad:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.